סיפור לידה

ללדת בדרך הטבע: לידה טבעית

לידה טבעית היא לא לידה בחיק הטבע וגם לא בצלילה עם דולפינים, אלא פשוט לידה ללא התערבות רפואית. אין הכוונה שהלידה נעשית ללא השגחה רפואית, אלא שהיולדת ותחושותיה מכתיבים את תהליך הלידה ולא נהלים ותכתיבים של בית החולים.

בתהליך הלידה הטבעית לא עושים שימוש בחומרים מאלחשים כמו אפידורל, לא מנסים לזרז את הלידה, לא נעשה שימוש בפיטוצין ולמעשה, חוקי הטבע הם שמכתיבים את התקדמות הלידה. הלידה הטבעית מתוארת על ידי מי שחוו אותה כחוויה מעצימה, מרגשת ביותר, אינטימית ובלתי נשכחת.

בחודש יולי 2021 קבע בג”ץ כי ניתן להפעיל מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי החולים. לפי החלטת השופטים, למשרד הבריאות אין סמכות להגדיר את מרכזי הלידה הטבעית כבתי חולים ולכן לא ניתן להתנות את הפעלתם בקבלת רישיון.

בהחלטת בג”ץ נקבע כי עד שיגובשו הנחיות או חקיקה ברורה להסדרת נושא הלידה הטבעית, יחולו על מרכזי הלידה הטבעית אותן ההוראות של חוזר משרד הבריאות בעניין לידות בית.

בפסיקתו האחרונה והחשובה הפך בית המשפט החלטה קודמת שניתנה על ידו במהלך שנת 2018 שתמכה אז בעמדת משרד הבריאות ואסרה על הפעלת מרכזי לידה טבעית שלא במסגרת בית חולים.

לפי החלטה חשובה זאת, ניתן לקיים לידה טבעית בכל מקום שעונה להגדרות שנקבעו בחוזר משרד הבריאות 17/2012. צוות המומחים של יומן הריון ולידה מסביר בסקירה שלפניך את כל שחשוב לדעת בנושא הלידה הטבעית.

מה מיוחד בלידה טבעית?

בניגוד ללידה בבית-חולים, לידה טבעית לא נעשית דווקא בתנוחת שכיבה, אלא בתנוחה שמתאימה ליולדת, אין בדיקות תכופות של צוואר הרחם שמתערבות בתהליך הלידה, אין תרופות מזרזות וגם לא משככי כאבים.

לקריאה נוספת: זירוז לידה

אווירה טבעית

אחד ההבדלים המשמעותיים בין לידה טבעית ללידה בבית-חולים, הוא האווירה. בלידה טבעית היולדת בוחרת את האוירה המתאימה לה.

אפשר להכין מראש מוזיקה מרגיעה ונרות ריחניים. האוירה המרגיעה היא לא רק בשביל היולדת, היא גם בשביל התינוק או התינוקת שכדאי שיבואו לעולם רגועים.

לאם ולתינוק

בניגוד ללידה בבית חולים, בה התינוק נלקח לתינוקייה ומופרד מאימו כמעט מיד עם הלידה, בלידה טבעית יש דגש לקשר שבין האם לרך הנולד. עם צאתו לאוויר העולם הוא מחובק על ידי אימו, ונשאר בקרבת הוריו גם כאשר היולדת מתאוששת מהלידה.

יולדת טבעית

לידה טבעית מתאימה לרוב היולדות, אך לא לכל אחת. אישה שההריון שלה עבר בצורה תקינה וחלקה ואין צפי של סיבוכים בלידה יכולה ללדת באופן טבעי. עם זאת, רצוי ליולדת ולמי שילווה אותה בלידה לקחת קורס הכנה ללידה טבעית, זהו קורס המקנה כלים להתמודד עם שלבי הצירים השונים, ובעיקר מקנה ביטחון לקראת הלידה.

איפה אפשר ללדת באופן טבעי?

אפשר, כמובן, ללדת בבית, אך כיום ישנם בתי חולים שמציעים חדרי יולדות ללידה טבעית. אלה חדרים גדולים ומרווחים שמאובזרים בשלל עזרים ללידה הטבעית, כמו ג’קוזי, שרפרפי לידה, מזרנים וכדורי פיזיו. היתרון הבולט של לידה טבעית בבית-חולים הוא שהמתקנים של בית החולים נגישים במקרה של סיבוך.

לקריאה נוספת: לידת מים – כל מה שצריך לדעת על לידה במים

מי צריך להיות שם?

הגבר או האישה הקרובים ביותר ליולדת, מיילדת המוסמכת לבצע לידה ודולה. דולה היא אשת מקצוע שהוסמכה בכל הנושאים הקשורים להריון, ללידה ולראשית ההורות. היא מלווה את בני הזוג גם בתקופת ההריון ושלושה חודשים לאחר הלידה. דולה, למעשה, מייעצת, מדריכה ותומכת ביולדת ובקרוביה.

יתרונותיה של לידה טבעית

לידה טבעית היא, קודם כל, לידה בריאה יותר, מכיוון שלא משתמשים בה באפידורל ובמזרזי לידה. ההתערבויות הרפואיות בתהליך הלידה גוררות התערבויות נוספות, ולעיתים אף סיבוכים בלידה, חתכים וניתוחים קיסריים.

היתרון של לידה טבעית הוא גם באופן ההתייחסות ליולדת ולתהליך הלידה. היולדת, צרכיה ורצונותיה, הם מובילים את התהליך לפי מה שנכון ומתאים לגופה. כך שהלידה אינה עוד אירוע רפואי הדורש בדיקות, תרופות והליכים רפואיים, אלא חלק ממחזור החיים.

אילו בתי חולים מאפשרים לידה טבעית?

נכון למועד כתיבת שורות אלו ניתן ללדת באופן טבעי לחלוטין במרכזים הרפואיים:

– בית החולים וולפסון בעיר חולון.
– בית חולים לניאדו (שביל הלידה) המרכז הרפואי צאנז, בעיר נתניה.
– בית החולים מאיר בעיר כפר סבא.
– בית החולים בילינסון-השרון המרכז הרפואי רבין, בעיר פתח תקווה.
– בית החולים קפלן בעיר רחובות.
– בית החולים ליס שהנו חלק מבית החולים איכילוב במרכז העיר תל אביב.
– בית החולים הדסה עין כרם בעיר ירושלים.
– המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה שבעיר באר שבע.

חשוב לזכור כי בהתאם להחלטת בג”צ מחודש יולי 2021, ניתן לנהל לידה טבעית בכל מקום אחר שאינו בית חולים, ובהתאם לתנאים שנקבעו.

בואי לקרוא על: הכנה רגשית ללידה

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago