גיניקולוגיה

מידע על לידות בשיטות שונות

הלידה הקלאסית, אשר מאחלת לעצמה כל אם לעתיד בתקופת ההריון, הינה לידה המתרחשת במועדה, בתום הריון תקין, ללא סיבוכים מיוחדים ובקלות יחסית.

נשים רבות מתכננות את יום הלידה חודשים רבים מראש ובוחרות מבעוד מועד באופן הלידה – טבעי או רגיל, מקום הלידה – בבית או בבית החולים וכן במי שילווה אותן לאורך התהליך – בן זוג, אמא או דולה.

בין אלה ישנן נשים, המכינות במהלך ההריון ובהתייעצות עם רופא, תוכנית לידה מקיפה, המפרטת את האופן בו הן מעוניינות ללדת, ציפיות מהסגל הרפואי ובקשות שונות בעניין שימוש במשככי כאבים, הזרקת אפידורל וכדומה.

אולם ידוע, כי החיים הינם רצופי שינויים והפתעות ובכל הקשור בהבאת חיים חדשים לעולם אין לדעת מה יילד יום ולא ניתן לחזות את האופן בו יגיע ההריון לסיומו.

לתהליך הלידה ניתן ומומלץ להיערך מראש – להשתתף בקורס הכנה ללידה במתכונת זוגית ולארגן את התיק לבית החולים, אולם רק העובר שברחמך, בעל רצונות כבר מיומו הראשון, יכתיב את קצב ואופן התנהלותה של הלידה.

 

צוות המומחים של יומן הריון ולידה מסביר, עונה לשאלות ומביא את כל המידע החשוב בנושא תרחישי התפתחות אופציונאליים של הלידה, על הצפוי לך במהלך הלידה ולאחריה, לידות מיוחדות ומשככי כאבים, כדי שתוכלי להגיע לרגע האמת מוכנה ופתוחה לשינויים אפשריים באופן הלידה, בהתאם לנסיבות.

תהליך זירוז הלידה

במקרים של הריון עודף, הנמשך מעבר לשבוע ה 42,  נדרש מעקב וניטור תכוף אחר מצבו של העובר ברחם ולעיתים, בשל סיבה זו,  מחמת מצוקה עוברית בשלבים מוקדמים של ההריון או כאשר הלידה עצמה אינה מתקדמת ותכיפותם של הצירים נמוכה, מוחלט, כי קיים צורך בזירוז הלידה.

התהליך מתבצע בשיטות ובאמצעים שונים – הזרקת תכשירים, הגורמים להתכווצות הרחם, דוגמת פיטוצין, פניה לשיטות זירוז לידה טבעי – כמו דיקור סיני, המלצה על קיום יחסי מין, הידועים כמעודדי לידה ועוד.

במהלך הלידה עצמה מבקשות יולדות רבות להיעזר במרגיעה הרשמית של כאבי הצירים – זריקת האפידורל.

לקריאה נוספת: צירי ברקסטון היקס

על הזריקה עצמה, השפעותיה, למי היא מיועדת, תופעות הלוואי, אשר עשויות להתפתח בעקבותיה והאם מובטח, כי לא תחושי כלל את כאבי הצירים.

נסיבות פיזיות מסוימות, הקשורות באם, מיקום העובר ברחם לפני הלידה, דוגמת מצג עכוז, סיבוכים במהלך לידה רגילה או מכשירנית, יילוד במשקל גבוה או לידה, אשר אינה מתקדמת בקצב הנדרש, עשויים להוביל להחלטה על עריכת ניתוח קיסרי.

הפרוצדורה מבוצעת כניתוח אלקטיבי, מוזמן מראש, או כניתוח חירום, בהתאם להתפתחות הלידה.

יש הטוענים, כי הניתוח מקל הן על האם, אשר אינה חווה את מאמץ הלידה, הצירים והלחיצות והן על היילוד, המגיח לאוויר העולם כמו “נסיך”, כאשר נחסכה ממנו ההתמודדות עם הקשיים, הכרוכים במעבר בתעלת הלידה.

מאידך, יש גורסים, כי ההחלמה הצפוייה לאם לאחר הניתוח קשה יותר מהחלמה לאחר לידה רגילה. מהי האמת? כנראה שאי שם באמצע. במאמר בנושא ריכזנו עבורך את הפרטים החשובים, שיענו על כל השאלות.

לידה טבעית

לא כל היולדות מעוניינות ללדת בבית החולים, באופן המסורתי. בשנים האחרונות גובר הביקוש ללידות טבעיות, המבוצעות בביתה של היולדת או במרכזים ללידה טבעית בבתי החולים (חדרי לידה לכל דבר…).

לידות אלה מבקשות להעצים את המעמד של הבאת ילד לעולם ולהופכו לחוויה מיוחדת, מרגשת ואינטימית עבור שני בני הזוג. במהלכן מיושמות טכניקות טבעיות של שיכוך כאבים והרפיה ומיומנויות מתחום היוגה והעיסוי, בליוויה הצמוד של דולה – תומכת לידה.

למי מתאימה לידה מסוג זה? כיצד נערכים לאפשרות שמשהו ישתבש והיולדת תיזקק לקבלת סיוע רפואי? ומה נדרש להכין מבעוד מועד בבית?  מה צריך להביא לחדר הלידה?

קיראו גם על: לידת עכוז

לאחר הלידה קיימת אפשרות לאיסוף ושימור דם טבורי, המצוי בחבל הטבור ומכיל תאי גזע צעירים ואיכותיים, אשר מוכרים כבעלי סגולות מרפאות.

הדם נאסף, מעובד ונשמר בבנקים פרטיים או ציבוריים,  לשימוש אישי – משפחתי או עבור כלל האוכלוסיה, לצורך ריפוי עתידי של מחלות תורשתיות וטיפול בסוגים שונים של מחלת הסרטן.

כיום נודע לדם הטבורי יתרון משמעותי על פני השימוש המסורתי בתאי מח עצם לצרכים אלה. הנושא מעורר שאלות ולבטים רבים – כיצד מבוצע ההליך ומה עלותו? האם נדרש להירשם מראש לשירות או שניתן להחליט על כך במהלך הלידה? ומהם ההיבטים המשפטיים והאתיים, הכרוכים בנטילת דם טבורי ושימורו?

לידה מוקדמת

הריונות המסתיימים בלידה מוקדמת, לפני השבוע ה 36, באופן טבעי או יזום, מביאים ללידת תינוקות פגים, הזקוקים לטיפול רגיש, התייחסות מיוחדת ותקופת אשפוז בפגיה לצורך עלייית הילוד במשקל, קבלת טיפול מתאים ומעקב רפואי.

מעצם טבעה מלווה לידת פג בחששות לשלומו ובריאותו ומראהו השברירי של פג באינקובטור מעורר אצל ההורים רגשות של חמלה ושאלות רבות לגבי התפתחותו התקינה והשוואת קצב צמיחתו לזה של יילודים אחרים.

תחום רפואת הפגים בישראל הינו כיום מהמפותחים והמתקדמים בעולם המערבי ונותן מענה למגוון הסיבוכים והבעיות הרפואיות האופייניים לפגים.

הפגיות בבתי החולים בארץ מאוכלסות כמעט תמיד בתפוסה מלאה, זאת עקב השכיחות הגבוהה של הריונות מרובי עוברים, המסתיימים לא אחת בלידה מוקדמת של תינוקות פגים.

היילודים בפגיות זוכים לקבלת טיפול מקצועי מצוות מסור של אחיות ורופאים, אשר מלווים ומנחים את ההורים לגבי הצרכים המיוחדים של הפגים לאחר השחרור הביתה.

רפואת הפריון, אשר הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות, הגבירה את שיעור ההריונות מרובי העוברים בקרב האוכלוסיה ובעיקר הריונות תאומים.

לקריאה מורחבת קראי על: מידע על טיפולי הפריה מלאכותית

הריון מסוג זה, של תאומים זהים או תאומים בשתי שליות נפרדות, מסווג כהריון בסיכון גבוה, אשר סיבוכים גופניים עקב ההריון, דוגמת רעלת הריון או צירים מוקדמים, מופיעים בו בשכיחות רבה יותר.

הריון תאומים מצריך ליווי והשגחה קפדנית וביקורים תכופים אצל רופא הנשים, העוקב אחר ההריון. לא אחת מסתיימים הריונות תאומים בלידה מוקדמת, בין בשל תופעת צירים מוקדמים ובין בשל ייזום הלידה וזירוזה עקב מצוקה עוברית או התפתחות פער בקצב הגדילה של שני העוברים ברחם.

אופן הלידה נקבע בהתאם למיקום העוברים, כאשר כיום לא מקובל בהכרח, כי לידת תאומים תבוצע  כניתוח קיסרי, ובמנחים ומצגים המאפשרים זאת תיתכן לידה רגילה, בהפרש של מספר דקות בין האחים. הלידה עצמה, טבעית או בניתוח קיסרי, מבוצעת בחדר ניתוח ומנוהלת על ידי רופא מיילד.

בואי לקרוא גם על: דיכאון לאחר הלידה.

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago