הכנה ללידה

מהי דולה וכיצד תומכת לידה יכולה לעזור לך?

איך בוחרים דולה והאם זה באמת כל כך חשוב לכל יולדת? מה התפקיד שלה ומתי כדאי לפנות לדולה ולהתחיל להתכונן ליום הלידה הגדול? זה בדיוק המקום הנכון לקבל תשובות ברורות ומידע חשוב.

תהליכי ההיריון והלידה אינם כה פשוטים ומובנים מאליהם, לא לאישה ההרה ולא לסובבים אותה ובייחוד אם זה הריון ראשון שלך. בעבר הרחוק נהגו נשים בהריון להיעזר בתמיכתן של נשים אחרות במהלך חודשי ההריון ובעיקר בלידה.

לאורך שנים ארוכות בכל רחביי העולם רק נשים היו נוטלות חלק בטיפול באישה ההרה ובלידה עצמה. לרוב, היתה מעורבת בלידה נוסף למיילדות אישה שכינוייה היה “דולה“.

ביוונית פירוש המילה דולה הוא “אישה העוזרת לאישה” ואכן, ביוון העתיקה נהגו המשרתות שהכירו את גבירותיהן טוב יותר מכל אדם אחר, לסייע להן במהלך ההריון ובזמן הלידה, הן היו מרגיעות אותן ועוזרות להן להתמודד עם הכאב, ממש כמו אנשי הצוות הרפואי והמיילדת בחדר הלידה של היום.

דולות מודרניות

מקצוע הדולה המודרנית נוצר בעקבות מחקר שנעשה בגואטמלה. במהלך מחקר זה, ליוותה קבוצת נשים, נשים אחרות שהיו בהריון כשמטרת המחקר הייתה לזהות תופעות שונות אצל נשים לאחר הלידה.

במהלך המחקר התפתחה מערכת יחסים קרובה מאוד בין הנשים המלוות והנשים ההרות, והמלוות ביקשו להיות נוכחות בזמן הלידה.

קיראי גם על: הכנה רגשית ללידה

בתום המחקר הסתבר, כי כאשר הייתה נוכחת אישה נוספת במהלך הלידה, הייתה היולדת נינוחה ורגועה יותר על-אף שאותה אישה לא הייתה מעורבת באופן אקטיבי בתהליך הלידה.

דולה היא למעשה תומכת לידה או מלוות לידה מוסמכת. תפקידה הרשמי של הדולה הוא ללוות ולתמוך באישה ההרה בשלבי הלידה הראשונים ובמהלך הלידה במקביל לצוות הרפואי בבית החולים.

הדולה מלווה את בני הזוג כבר בשלב הכנה ללידה ותורמת מניסיונה האישי והמקצועי.

היא מסייעת בתרגול לקראת לידה, תורמת להבנת התהליך, מסייעת לבני הזוג לבנות תכנית לידה מסודרת, ועובדת עם האישה ההרה על התנועות, הנשימות ושאר נושאים חשובים. נוסף לכך, מסייעת הדולה ליולדת מבחינה פיסית ונפשית לפני הלידה ובמהלכה.

תומכת הלידה מסייעת בהקלת הכאבים ובהתמודדות עם הצירים באמצעות עיסויים מתאימים ונמצאת לצד היולדת כדי להרגיעה ולהפיג את חששותיה.

כדאי לקרוא על: צירי ברקסטון היקס – הגוף מכין את עצמו ללידה

גם לאחר הלידה מלווה הדולה את היולדת בשלב הנקה ראשונית, בעת שחרורה מחדר לידה, לאחר התאוששות ואפילו בבית היולדת בשלבי הטיפול וההנקה הראשוניים.

לדולה מוסמכת ישנה הכשרה מקיפה בנושאי הלידה

במהלך ההכשרה נלמדים הנושאים השונים הקשורים בהריון ובלידה בצורה מעמיקה ומקיפה: שלבי ההיריון, הכנה נכונה ללידה, שלבי הלידה השונים, תמיכה פיסית ונפשית ביולדת, פרוצדורות שונות הקשורות בלידה, התערבויות בתהליך הלידה, סיבוכים, תופעות פיזיולוגיות שונות ונושאים חשובים נוספים.

נוסף להכשרה התיאורטית, רוכשת הדולה במהלך לימודיה “כלי עבודה” שונים המסייעים בהכנה לקראת הלידה ובהתמודדות עם מצבים שונים האופייניים ללידה.

הדולה מסייעת ליולדת לעבור את הלידה בצורה מאוזנת וכמה שיותר נינוחה ורגועה באמצעות מגוון שיטות שלמדה, כדוגמת: עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו ודמיון מודרך.

קראי גם על: תרגילי יוגה וחשיבותם עבור נשים בהריון

שלא כמו האחות המיילדת הלוקחת חלק פעיל בהליך הלידה מבחינה מקצועית ורפואית, תפקידן של דולות איננו רפואי אלא הוא בעיקר לתמוך ולהקל על שני בני הזוג בשלבי הלידה השונים.

דולה איננה מבצעת הליכים רפואיים שונים הקשורים ללידה, כדוגמת בדיקת לחץ הדם והדופק של האם ושל העובר אך היא נמצאת עם בני הזוג כבר בשלב ההמתנה ללידה.

תומכת הלידה קשובה לבקשותיה השונות של היולדת והיא עוזרת ותומכת בה החל משלב הופעת הצירים המוקדמים ועד לשלבי הלידה המתקדמים.

דולה מעודדת את היולדת ואת בן זוגה, מבהירה ומסבירה להם נושאים חשובים או מטרידים ומקלה מאוד על ההתמודדות עם הכאב, הן מבחינה פיסית והן מבחינה נפשית, הדולה עוזרת ליולדת לנוע ולשנות תנוחות לידה בחדר הלידה, והקשר בינך לבינה חשוב ויעזור לך לעבור את הלידה במינימום כאב ובלי עיכובים מיותרים.

התייעצות עם חברות ואיסוף המלצות מיולדות, הן הדרך הטובה ביותר לבחור את הדולה שמתאימה לך, כאשר חשוב להפגש ולראות האם החיבור האישי בינך לבינה טוב ומרגש, לפני שתחליטי עם מי להתקשר. בהצלחה ולידה קלה ונעימה!

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago