סיבוכים בהריון

סובלת משפעת בזמן ההריון?

כל אשה בהריון מנסה לשמור על הבריאות, במיוחד לאורך תשעת החודשים שבהן היא נושאת את העובר ברחמה, והנה ללא כל הודעה מוקדמת היא מגיעה – שפעת בהריון. לא נעים אבל בהחלט לא סוף העולם.

שפעת היא מחלה מדבקת עונתית שנגרמת על ידי נגיפים (וירוסים) התוקפים את מערכת הנשימה. בדרך כלל זוהי מחלה קלה שחולפת מעצמה עבור אנשים בריאים, אבל לנשים הרות היא מסוכנת יותר ודורשת התייחסות מיוחדת. לעיתים קשה להבחין בין שפעת לבין הצטננות. תסמיני המחלה כוללים חום, כאבי גרון, נזלת, שיעול וכאבי שרירים.

גוף האישה והמערכת החיסונית בהריון חלשים יותר, כך שנשים הרות נמצאות בקבוצת הסיכון לסיבוכים משפעת שעלולים להביא לאשפוז, למשל דלקת ריאות, שנגרמת כשנגיפי השפעת מחלישים את הריאות בצורה כזו שחיידקים יכולים לפגוע בה בקלות ולגרום לדלקת.

האם קיימים סיכונים לעובר?

למרות שלא נמצא קשר ישיר בין נגיף השפעת לעובר, עדיין מחלות חום אצל האם, ובהן שפעת, עלולות להביא, במקרים נדירים, לסיבוכים בהריון, בעיקר בשליש השני והשלישי.

אחד הסיבוכים הוא מצוקה עוברית, שהיא ירידת דופק של העובד עקב מחסור בחמצן, ולעיתים אף לידה מוקדמת ומוות של העובר.

סיבוך נוסף אפשרי הוא העלאת הסיכון למומים מולדים כמו שפה שסועה, מומי לב וסגירה לא מלאה של צינור העצבים שמביאה למומים מולדים קשים.

נמצא ששפעת בהריון מעלה את הסיכוי ללידת תינוק עם אוטיזם, בייחוד אם החום נמשך שבוע ומעלה. אחוז גדול יחסית של ילדים עם אוטיזם נולדו לאמהות שסבלו משפעת בזמן ההריון. נמצא גם קשר בין שפעת הריונית לעליה בסיכוי ללדת תינוק עם הפרעה פסיכיאטרית מסוג הפרעה דו-קוטבית.

כנסי וקראי בהרחבה על בדיקות וטיפולים במעקב הריון

כיצד ניתן להימנע ממחלת השפעת?

חיסון נגד שפעת מומלץ בזמן הריון ומקטין את הסיכוי לחלות במחלה. החיסון אינו מכיל נגיפים מוחלשים אלא מומתים, ומומלץ לנשים בהריון בסבב החיסונים השנתי. אם את חוששת מחיסון המכיל חומר משמר שכולל כספית, ניתן לברר עם ברופא אפשרות לקבלת חיסון  ללא חומר משמר.

תזונה נכונה מפחיתה את הסיכוי למחלות חורף, ובהן שפעת. כדאי להקפיד על צריכת ויטמינים ואבץ, בעיקר ויטמין C שנמצא בפירות הדר ובקיווי.

שמירה על היגיינה מפחיתה את הסיכוי להידבק: שטיפת ידיים לעיתים קרובות ואף שימוש בתרסיס אלכוהול, הימנעות משיתוף כלי אוכל, ממקומות צפופים, וממגע באף, בעיניים ובפה בידיים לא שטופות. בעיקר לצמצם מגע עם אנשים עם מחלות בדרכי הנשימה. יש לשים לב לכך שנגיפים עוברים בעיקר דרך מגע.

מתי ללכת לרופא?

כשיש שפעת בהריון – תמיד. אם יש לך חום מעל 38 ובנוסף אחד או יותר מסימני המחלה האחרים בזמן ההריון, במקרה של קשיי נשימה, או אם היתה לך מחלה שהיה בה שיפור קל ולפתע החמרה.

מומלץ לקרוא גם בנושא: סכנות בהריון – שפעת החזירים

הרופא יבצע מעקב אחר הופעת סיבוכים אפשריים ואף יכול לתת טיפול תרופתי. ניתן גם לבצע בדיקת מעבדה להימצאות הנגיף כדי להחליט על מתן תרופה אנטי ויראלית.

דרכי טיפול בשפעת

השפעת המחלה על סיבוכים עובריים קשורה בעיקר לעליית חום, לכן יש לשים דגש על הורדת חום בהריון. אפשר לעשות זאת בעזרת תרופות – אבל להימנע מתרופות מקבוצת ה-NSAIDs  (משככי כאבים לא-סטרואידים) כמו אקמול ואדוויל, שעלולים לפגוע בעובר.

בנוסף יש להימנע משימוש באספירין שהנו מדלל דם שעלול לגרום לדימומים וממדכאי שיעול שנמצאים בדרך כלל בסירופים נגד שיעול ובתרופות הצטננות שונות, כמו Dextromethrphan.

תרופות אנטי ויראליות המותרות בהריון כמו תמיפלו, שניתנות ביומיים הראשונים להופעת תסמיני המחלה, יכולות לקצר אותה ולמנוע סיבוכי שפעת בלתי רצויים. במקרה שאת סובלת מהקאות מומלץ לשקול שימוש בתרופה אנטי ויראלית אחרת בשם רלנזה, בכפוף להתייעצות עם רופא המשפחה או רופא הנשים שמלווה את ההריון.

לקריאה נוספת: אילו טיפולי שיניים ניתן לבצע בהריון?

טיפול טבעי
בכל מקרה חשוב לנוח הרבה ולשתות הרבה נוזלים. טיפולים טבעיים שמקלים על שפעת ועוזרים לה לחלוף מהר כוללים תה טיליה, ועיסוי בשמנים של לוונדר, תפוז, הרס ורויוונסרה (Ravensara) כשהם מהולים בשמן עיסוי כגון שמן שקדים או שומשום.

גם סוגים של עיסוי, בעיקר רפלקסולוגי, יכולים לסייע בהורדת חום והקלה על תסמינים. יש לזכור שעיסוי אסור לנשים בשליש הראשון להריון וגם בשלב מאוחר יותר כדאי לגשת למעסה שמוסמך לטפל בנשים הרות.

קיראי בהרחבה: חשיבותו של עיסוי הריון להתפתחות התינוק

ישנם אזורים בגוף שעיסוי שלהם עלול לגרום להקדמת הלידה, בעיקר גב תחתון, ישבן, קרסוליים, כף היד בין האגודל לאצבע, החלק החיצוני של הבוהן הקטנה בכף הרגל, וסביב העקב.

אם המחלה טרם הגיעה לשיא מומלץ לקחת ויטמין C בתוספי תזונה. גם אמבטיה בטמפרטורה מעט יותר נמוכה מחום הגוף (36 מעלות) היא יעילה בהורדת חום,

לקריאה נוספת: אבחון וטיפול בסוכרת הריון

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago