הריון בסיכון

כל מה שחשוב לדעת על שמירת הריון

סוף סוף התגשם החלום לו ייחלת במשך הרבה זמן – את בהריון! הבשורה המשמחת ממלאת אותך בשמחה גדולה, אבל אז בביקור שגרתי אצל רופא הנשים שלך, הוא מוציא מאמתחתו את הידיעה שלא ציפית לה, עליך להיכנס לשמירת הריון.

מה עושים? איך מתמודדים? ומה זו בכלל שמירת הריון?

שמירת הריון הוא מצב שבו האישה ההרה נדרשת להימנע מכל מאמץ ומצווה למנוחה מוחלטת וזאת מכיוון שההריון נמצא בסיכון, משמע שגם העובר אשר בבטנה נמצא אף הוא בסכנה.

בין אם עקב סיבוכים רפואיים של האם או של העובר ובין אם מדובר בתנאי עבודה אשר מסכנים את העובר ואת אימו, במצב זה ישנה הסכמה מצד המדינה, לאפשר לאישה ההרה להפסיק את עבודתה ובו בזמן לתמוך בה מבחינה כלכלית.

מתי מומלץ על שמירת הריון באשפוז?

ככל שהעובר גדל בבטנה של האם, כך גדלים סיכויו לשרוד ולהתפתח לכדי תינוק בריא. לקראת הלידה מתרחשים הצירים שהופעתם היא למעשה סימן לכך שהלידה קרבה ובאה.

במצבים בהם יש חשש גדול שהצירים עלולים לגרום לקרע משמעותי ברחם, הרופא ימליץ לאשפז את האישה ההרה בבית החולים על מנת לעקוב אחר ההיריון.

קיראי גם על: היפרדות שליה

גם אישה אשר עומדת בפני לידה השלישית, זאת לאחר שני ניתוחים קיסריים, תופנה לבית החולים למטרת שמירת הריון באשפוז. בנוסף, קיים מצב נדיר ביותר, בו למעשה מתרחשת לאחר ניתוח קיסרי, השתרשות של השלייה על הצלקת ברחם. מצב שכזה הינו מסוכן ביותר וכמובן מחייב אשפוז דחוף.

מתי מומלץ על שמירת הריון בבית

המצבים בהם רופא פוקד על האישה להיות בשמירת הריון בביתה הם כדלקמן:

  • הופעת חלבון בשתן.
  • לחץ דם עולה ויורד, אשר משתנה במהירות.
  • רעלת הריון.
  • כאבי ראש חוזרים ונשנים.
  • בצקות ונפיחויות בידיים וברגליים.
  • טשטוש מהותי בראייה וכאבי עיניים לא מוסברים.
  • דימום אשר מופיע בלי התראה מוקדמת, כזה שיכול להצביע על בעיות בהתפתחות של ההיריון או על בעיות קרישה כאלה ואחרות.
  • בקע טבורי.
  • ריבוי עוברים –  מצב שבו יש מספר עוברים בבטן האישה.
  • כאבי גב בלתי נסבלים.

מהם השיקולים לקביעת שמירת הריון?

השבועות הקריטיים ביותר בהם עולים הסיכויים לסיבוכים ולהריון לא תקין, הם בין שבוע 24 לבין שבוע 27. יחד עם זאת בכל שלב של ההריון יתכנו שיבושים ולכן במידה ומתעוררות בעיות כמו יתר לחץ דם, סוכרת הריון, רעלת הריון, הריון מרובה עוברים וכודומה, ההמלצה החד משמעית תהיה שמירת הריון.

לקריאה נוספת: הריון חוץ רחמי

גם במידה והאישה ההרה סובלת מבעיות רפואיות אשר אובחנו עוד לפני ההיריון, אזי בהתאם לצורך תינתן המלצה לשמירת הריון, עד למועד הלידה.

כמו כן, כשמדובר בנשים אשר עובדות בעבודות שמסכנות את הריונן, הן יונחו על ידי הרופא שלהן, להימצא בביתן בשמירת הריון עד לזמן הלידה.

הנחיות ככליות לתקופה של שמירת הריון

רופא אשר קובע כי על המטופלת ההריונית להימצא בשמירת הריון, מחוייב להנחותה כיצד עליה להתנהל בתקופת זו.

ההמלצה הבסיסית היא פשוט להיות במנוחה, זאת אומרת לא לעשות כל פעילות שמאמצת את הרחם.

במקרים מסויימים מדובר על שמירה קיצונית בה האישה מתבקשת שלא לעמוד לתקופות ארוכות, לא להתכופף או לשאת משאות כבדים ולהימנע מלבצע פעולות כמו כביסות, נקיונות, קניות וכדומה.

מאידך יש מקרים בהם הרופאים ימליצו לבצע מעט פעילות גופנית, כמו הליכה קצרה ונינוחה או שחיה רגועה וזאת על מנת למנוע מצב של היווצרות קרישי דם בגוף.

כמובן שההנחיות הנוספות הן להגיע אחת לכמה שבועות לבדיקה, על מנת לבדוק את מצב ההיריון ותקינותו. יש לציין כי בעוד שהימנעות מפעילות מאמצת זו ההנחיה הכללית, אין זה אומר שחובה לשכב כל הזמן, אלא פשוט לנוח.

זכאות לגמלת שמירת הריון לפי הביטוח הלאומי

כאשר אישה הרה נדרשת לשמירת הריון, היא זכאית לגמלה אשר נועדה לפצותה על אובדן שכר. התנאים לזכאות הם :

  • תושבת ישראל
  • עצמאית או שכירה, שדמי הביטוח הלאומי שולמו על ידה או בעבורה, למשך של לפחות שישה חודשים מתוך 14 החודשים אשר קדמו ליום שבו נאלצה לחדול מעבודתה עקב שמירת ההריון.
  • הצגת אישור מומחה לנשים, הריון ולידה, המורה על שמירת הריון.
  • שמירת ההריון לא תפחת מ- 30 ימים רצופים ובמידה ומדובר במצב, שבו מתקיימת הפסקה ואז מחליטים על חזרה לשמירת הריון, אזי תקופה זו לא תפחת מ- 14 ימים.
  • אישה אשר לא משולם לה תשלום בעבור תקופה זו מגוף אחר.

לכן בראש ובראשונה עליה לשמור את כל המסמכים הנוגעים בדבר, על מנת שתוכל להגיש אותם בצורה מסודרת לביטוח לאומי ולמעסיקה. המסמכים כוללים מכתבי שחרור, הפנייה לבדיקות הריון, חוות דעת ועוד.

הגורם המטפל בעניין הזכאות היא ועדה רפואית אשר נמצאת בביטוח לאומי ובראשה עומד רופא נשים, אשר בודק ובוחן את המסמכים שהוגשו לפניו ואף בסמכותו לדרוש מסמכים נוספים במידת הצורך.

קיראי בהרחבה על: זכויות היולדת לאחר חופשת הלידה

קיימים מקרים בהם ביטוח לאומי מסרב לקבל את הבקשה לזכאות, זאת במידה ותנאי העבודה ואו סגנונה אינם מהווים סכנה ובמקרים בהם הסיבות הרפואיות לא מצדיקות את הצורך בשמירה.  במידה והבקשה לזכאות לא מאושרת, יכולה האישה ההרה להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה.

תקופת הזכאות לקצבה מחושבת לפי השכר אותו קיבלה האישה ההרה, בשלושת החודשים שקדמו ליום האחרון שבו עבדה. ביטוח לאומי מתחייב להכיר במצב של שמירת הריון לאחר כחודש ימים.

במידה והחליטה האישה ההרה לחזור למעגל העבודה, מומלץ לה שתעדכן את המוסד לביטוח לאומי על השינוי. במידה והאישה נאלצת להמשיך את שמירת ההיריון, עליה להודיע זאת לביטוח לאומי.

חשוב שתקראי בנושא: פיטורין בזמן ההריון

אין ספק ששמירת הריון באה להגן על בריאות האם והעובר, במטרה לצמצם נזקים ולהבטיח לידה תקינה ולכן כאשר הרופא ממליץ על שמירת הריון, יש להתייחס להוראות בכובד ראש ולהשתדל ולהפיק מתקופה זו את המיטב.

קראו באתר על: חופשת לידה ע”פ חוק

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago