צירי ברקסטון היקס: כשהגוף שלך מתכונן ללידה

צירי ברקסטון היקס הם התכווצויות לא כואבות של הרחם, שעשויות להופיע לאחר השליש הראשון של ההריון, בזמן שהגוף שלך מתחיל לתרגל את עצמו ולהתכונן באופן טבעי ללידה הצפויה.

צירים אלו הםנ למעשה צירים מדומים והם מופיעים בדרך כלל ללא דפוס זמנים, כלומר מתרחשים בארעיות וללא סימנים מוקדמים. הצירים נקראים על שם הגניקולוג ד”ר ג’ון ברקסטון היקס, שגילה ואפיין אותם כבר בסוף המאה ה-19.

בסקירה המפורטת שלפניך צוות המומחים של יומן הריון ולידה מסביר על משמעותם של צירי ברקסטון היקס ונענה לשאלות נפוצות של נשים בהריון, הנתקלות בתופעה בפעם הראשונה.

צירי ברקסטון היקס – בין אי נוחות לכאב

צירי ברקסטון היקס הם חלק טבעי ממהלכו של הריון ודרכו של הרחם “להתאמן” לקראת הלידה. עם זאת, לא כל הנשים יחוו אותם וחלקן ירגישו אותם רק בהריון השני והלאה.

אי לכך, אין צורך לדאוג אם האישה אינה מרגישה אותם משום שיתכן כי הם מתרחשים מתחת לסף התחושה.

בדרך כלל ניתן להרגיש אותם כשמלטפים את הבטן ושמים לב שהיא מכווצת. יש נשים שירגישו את ההתכווצות בעצמן ואחרות עשויות להרגיש התכווצויות ממשיות שיגרמו להן להרגיש שהן עשויות להיכנס לתהליך לידה.

רוצה לדעת יותר? קיראי על הסימנים המבשרים שהלידה קרבה

יש נשים שעשויות לחוש כאב ממשי, אך הרוב מעידות על תחושה של חוסר נוחות ופחות מתארות תחושת כאב.

במקרים כאלה ניתן להשתמש בטכניקות של נשימה והרפיה כדי לסייע להרפות את השרירים.

לעתים קרובות מספיק שינוי תנוחה או אמבטיה חמה על מנת להקל על הכאב. לעיתים גם פתרונות רפואה אלטרנטיבית כמו דיקור סיני בהריון או יוגה בהריון עשוייים לסייע.

בנוסף, נמצא קשר בין התייבשות לצירי ברקסטון היקס, לכן חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים (כשלושה ליטרים ליום). לעתים שתיית שתי כוסות מים מקלה על ההתכווצויות.

קראי בהרחבה על: תזונה בריאה ותקינה במהלך ההריון

איך ניתן להבדיל בין צירי ברקסטון היקס לצירים אמיתיים?

אחת השאלות שמטרידות נשים בשליש השלישי להריונן היא כיצד לזהות את מועד הלידה. עבור מי שרגילה לחוש את צירי ברקסטון היקס בעוצמה גדולה או אפילו למי שחשה אותם בעוצמה בפעם הראשונה, אלה יכולים להיות סימני שווא לכך שהלידה עומדת להתחיל.

ניתן, בשלב ראשון, לנסות לשנות תנוחה או ליצור הרפיה ולבדוק אם הצירים נעלמים, אך הדרך הטובה ביותר לבחון אם מדובר בצירים אמיתיים היא לנסות לתזמן אותם. הזמנים בין צירים אמיתיים מתקצרים וניתן למדוד אותם בפרקי זמן קבועים.

צירי ברקסטון היקס הם קצרים יותר מצירים אמיתיים, לכן אם האשה חווה צירים ארוכים מהרגיל, המופיעים במרווחים קבועים ומתחזקים עם ההליכה, סביר להניח שמדובר בצירים אמיתיים.

מתי צריך להגיע לבית החולים?

אם את במהלך השליש האחרון להריון ולאחר שבוע 37, רצוי להשתמש בטכניקות שלמעלה על מנת לבדוק אם מדובר בצירים אמיתיים או לא, עוד לפני נסיעה אל בית החולים.

אם את נמצאת לפני השבוע ה-37 להריונך והצירים כואבים ומגיעים במרווחים קבועים ומתקצרים – יש לפנות לבית החולים כדי לבדוק אם מדובר בלידה מוקדמת. במיון יבדקו אם אכן מדובר בלידה או בצירי ברקסטון היקס או שאת אכן נמצאת לפני מועד הלידה האמיתי שלך.

קיראו בהרחבה: התמודדות עם לידת פג

חשוב לזכור כי למרות אי הנוחות צירי ברקסטון היקס הם דרכו של הרחם להכין את עצמו ללידה. יש המאמינים כי ההתכווצויות עוזרות להזרים דם לשלייה ולחטב את שרירי הרחם, על כן הופעתם היא חיובית ואינה מצביעה סיבוכים בלידה.

כאמור, גם במקרה שהם אינם מורגשים אין מקום לחשש, מפני שיתכן כי ההתקדמות אינה מורגשת. כך או כך, הם חלק טבעי ובריא מההריון.

קיראי בהרחבה על: הריון מדומה וכן בנושא  וירוס HPV

לקריאה נוספת: מעקב הריון – בדיקות, טיפולים ועוד…

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago