תרגילי יוגה וחשיבותם עבור נשים בהריון

יוגה, תורה מיוחדת לתרגול הגוף והנשימות, המבוססת על פילוסופיות ומסורות מהודו העתיקה, מתאימה עצמה לקהלי יעד רבים במגוון גילאים, ובשנים האחרונות הפכה רווחת ופופולרית בקרב אוכלוסיית הנשים המצויות בהריון.

תכונותיה של תורת היוגה מהוות ערך מוסף לאם ולעובר בתקופת ההריון, הן במישור ההתמודדות  עם תסמינים ותופעות גופניות המאפיינות את ההריון והן כערוץ להכנה אופטימאלית של הגוף לקראת תהליך הלידה.

תרגול משולב של תנוחות ותרגילי נשימה במסגרת שיעורי יוגה, טומן בחובו תרומה כפולה: 

ברובד הפיזי, מסייעת היוגה לשיפור היכולת התנועתית, היציבה, הגמישות ומערכת הנשימה במהלך ההריון עצמו ולקראת הלידה המתקרבת; וברובד הנפשי, נודעת ליוגה השפעה מרגיעה ונוסכת בטחון, להפגת חרדות ומתחים טבעיים הנלווים לתקופת ההריון ואשר הינם בעלי השפעה מזיקה על התפתחותו התקינה.

פעילות היוגה מציעה התחברות אל האני הפנימי, הגברת המודעות העצמית וחיזוק ההכרה והקשר בין האם לעתיד לבין העובר, המתפתח ברחמה. נשים, אשר מתרגלות יוגה במהלך ההריון, חוות תחושות של שחרור, התרגעות והרפייה ומצליחות להגיע לאיזון גופני ונפשי, אשר חשיבותו אינה נופלת מהקפדה על מעקב רפואי במהלך ההריון, שינה טובה ותזונה בריאה.

קריאה נוספת: דיקור סיני לנשים בהריון

תרגול יוגה בהריון

כיום, מציעים מגוון מכוני ומרכזי היוגה ברחבי הארץ שיעורי יוגה יעודיים עבור נשים בהריון.

במהלך השיעורים, המתקיימים בקבוצות קטנות ובאווירה אינטימית או במתכונת של הדרכה אישית לעיתים אף בבית הלקוחה, מתורגלים באופן משולב תנוחות יוגה – אסנות ותרגילי נשימה – פראנימה.

בהריון תקין, אשר אינו מלווה בסיבוכים והגבלות רפואיות, ניתן לתרגל יוגה החל מהשבוע השניים עשר ועד הלידה עצמה, לאחר היוועצות עם רופא הנשים, אשר אצלו מתבצע מעקב ההריון וקבלת אישורו.

הקו המנחה בתרגול יוגה בהריון הוא הקשבה לצורכי האישה והתאמת התרגילים לנוחותה ובטיחותה, כשהדגש אינו על הפן הפיזי והמאמץ הגופני, כי אם על תרגול והטמעת תנוחות היוגה בכדי להקנות לגוף שפה חדשה אותה יוכל ליישם באופן טבעי במהלך ההריון ובלידה עצמה ולסייע בהתמודדות עם האתגר הגשמי והמנטלי, הכרוך בחוויית הבאת ילד לעולם.

היתרונות הגופניים בתרגול יוגה בתקופת ההריון

תרגול יוגה בהריון מקל על מיחושים ותופעות גופניות, המאפיינות את תקופת ההריון ומציע יתרונות בריאותיים מובהקים לאם לעתיד ולעובר המתהווה.

תרגול האסנות מסייע ביציבה נכונה, הגמשת עמוד השידרה והשרירים וכן בהרחבת טווח התנועה של הגוף, שהינם בעלי השפעה ישירה על מצב העייפות והתפקוד הגופני הכללי.

קיראו בהרחבה על: רפואיה אלטרנטיביית בהריון

בדרך של שחרור והרפיית המתח, האצור בגוף מתאפשרת התמודדות מיטבית עם תסמינים ותופעות, השכיחים בתקופת ההריון דוגמת בצקות, עצירות, כאבי גב והתכווצויות שרירים. תרגול משולב של תנוחות היוגה והנשימות תורם לחיזוק החוסן הגופני ולשיפור המערכת החיסונית.

תרגילי הנשימה מאפשרים להגדיל את כמויות האוויר שנושפת האם ואשר עושה דרכו אל העובר ותורמים לאיזון המערכת ההורנומלית והעצבית בגוף.

נשימה איכותית מסייעת גם בהזרמה טובה של הדם בכל מערכות הגוף, מקלה על שרירים תפוסים ודלקות ותנועה נכונה של הסרעפת גורמת לאפקט מרגיע של עיסוי וערסול הרחם ממנו נהנה העובר, המגיב בשמחה ותנועתיות מוגברת לתרגול.

בנוסף, הסדרת הנשימה וייצובה מסייעים בהפחתת מפלס החרדות ומטעינים את האם באנרגיות חיוביות, רוגע ובטחון.

בקורס ההכנה ללידה, חלק מתנוחות תורת היוגה גורמות להרחבת חלל האגן ולאיזון הרחם ביחס לעמוד השידרה, תוך השפעה על מנח ומצג העובר כך, שיהיה מצוי במיקום אופטימאלי לכיוון תעלת הלידה. הרחבת דרגת התנועתיות של הגוף מכינה את היולדת לשיתוף פעולה במהלך הלידה ולקיחת חלק במאמץ הצירים.

לקריאה נוספת: תנוחות לידה

בהיבט הנשימה מהווה תרגול יוגה אמצעי הכנה טבעי לשיטת הנשימות הנדרשת במהלך הלידה, ככלי שרוכש הגוף לכל החיים.

לתרגול יוגה נודעים יתרונות נוספים, כמו הפחתת הסיכוי ללידה מוקדמת או הופעת סיבוכי הריון למיניהם, הורדת מפלס החרדות של האם, שהינו בעל השפעה ישירה על התפתחותו הקוגניטיבית של התינוק, כאשר מחקרים מצביעים על כך, שתינוק לאם רגועה יהנה מהתפתחות מוחית טובה יותר. יתרון אחר, שמציע תרגול יוגה הינו יכולת שיקום פיזי מהירה של היולדת לאחר הלידה.

מעלות תרגול יוגה בהריון לתחום הנפשי

שחרור מתחים מצטברים והרפיית הגוף במסגרת תרגול יוגה הינם בעלי אפקט, התורם לשחרור הורמונים טובים, בעלי השפעה מרגיעה, אשר מסייעים בהפחתת החרדות והלחצים ותורמים בכך למהלכו התקין של ההריון ולבריאות האם והעובר.

יוגה מאפשרת לאישה להעצים את עצמה ולהגיע לחדר הלידה, כשהיא בוטחת בגופה ומכירה ביכולותיו. אלה יסייעו לה להתמודד עם חוויות הצירים והכאב, הכרוכות בתהליך הלידה, מתוך קבלה והפנמה, אגב יישום טכניקות מעולם היוגה לצורך הקלה והרגעה.

לצד השיקום הפיזי מאפשרת היוגה התאוששות מנטלית מהירה לאחר הלידה ומצמצמת את הסיכוי לפתח תופעה של דיכאון אחרי הלידה.

לקריאה נוספת: פעילות גופנית בהריון

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago