הכנה ללידה

איזו תנוחת לידה הכי מתאימה לך?

כשעוברות לך בראש מחשבות על מועד הלידה, נסי לדמיין את אותן מחשבות בתנועה. לא במצב סטטי אלא תוך כדי תנועה ובעיקר שינוי תנוחות לידה. זאת התמונה האמיתית מחדר הלידה.

תנוחת הלידה חשובה מאד לך ולעובר שעומד להגיע לאוויר העולם וחשוב מאד שתכירי את התנוחות האידיאליות עבורך ובכלל. כשצירי הלידה מתעצמים, רגע לפני הלידה, האינסטינקט של היולדת מוביל לכך שתבקש למצוא הקלה לכאבי הצירים, והפעולה הטבעית ביותר הנה שינויי תנוחה ותנועה.

למרות שנשים רבות נעזרות בכפיפות קדימה ואחרונה, לצדדים ונענועי אגן, אין תנוחה אחת שמתאימה ועוזרת לכולן ולמעשה, לכל תנועה או שינוי תנוחה שעשוי לעזור יש הסבר רפואי די ברור, כאשר התנועות ושינויי התנוחות של האם מעודדות הפרשה של הורמוני לידה, בסך הכל נועדו על מנת לעזור לעובר להכנס לתעלת הלידה ולצאת לאוויר העולם בשעה טובה ומאושרת.

לכל אשה שמגיעה לחדר הלידה תותאם תנוחות לידה ראשונית, כאשר סביר מאד שאנשי הצוות בחדר הלידה, המיילדת, הדולה, צוות האחריות והרופאים, ימליצו על שינוי תנוחת הלידה יותר מפעם אחת, שוב, על מנת להקל על הצירים ולעזור לתינוק להתקדם החוצה לאוויר העולם.

גם כשאת תגיעי לחדר הלידה, התנוחה תיושם על גבי מיטת הלידה, בעמידה ושינויי תנוחות בהתאם לעצת הצוות המלווה את הלידה.

ניתן לעשות שימוש בכדורי פיזיו יעודיים, שאולי מוכרים לך עם עברת קורס הכנה ללידה, ובעיקר במיטת הלידה, שהנה מתכוונת ביעילות רבה במיוחד ומסייעת רבות ליולדת [זה יכול להיות כואב] ולאנשי הצוות המטפל. בכל מקרה, רצוי לתרגל את תנוחות הלידה השונות בזמן ההריון, זה בטוח יועיל אם תכירי את מגוון התנוחות, במיוחד כשהרגע הגדול יגיע.

בשורה התחתונה ולפני שנכנס להסברים מעמיקים ניתן לקבוע כי בחירת תנוחת לידה אידיאלית תסייע לקדם ולזרז את תהליך הלידה ובכך, מן הסתם, תחסוך בכאבים ותקל על היולדת.

מה תנוחת הלידה המומלצת בכדי להקל על הכאב?

בעבר היה נהוג לחשוב כי תנוחת הלידה המועדפת והטובה ביותר ללידה קצרה עם מינימום כאב היא לידה בשכיבה על הגב, פשוט ככה: האם שוכבת על גבה עם רגליים ישרות, בחצי כיפוף או מקופלות. זאת כנראה תנוחת הלידה “הראשונה” והטבעית ביותר שנשים יולדות עוש בה שימוש.

לאורך עשרות השנים האחרונות הוכח ונמצא כי משום שהתינוק נמצא קרוב יותר לאזור האגן, מסתבר כי דווקא התנוחות המאונכות, כמו למשל ישיבה או עמידה, המאפשרות עצם זנב חופשית, הן אלה המעודדות תנועתיות והתקדמות טובה יותר של התינוק כלפי חוץ, דבר המאפשר לידה זורמת יותר, קצרה משמעותית ובעיקר הרבה פחות כואבת.

תגלית נוספת בתחום תנוחות הלידה היא, ששינוי תנוחות לידה תוך כדי צירים מאפשר זרימה נכונה יותר של כח הכבידה ובכך הגעה של העובר מהר יותר אל תעלת הלידה, דבר הגורם ללידה מהירה וקלה יותר.

את ההחלטה מהי תנוחת הלידה הטובה ביותר עבורך תוכלי לדעת בעת הצירים ובשעת הלידה וכפי שהבטחנו סביר שהתנוחה האידיאלית היא בכלל שילוב של מספר תנוחות, בהתאם לקצב התקדמות הלידה.

נשים רבות טוענות שרק בעת הלידה ובזמן הכאב הן יכלו לדעת איזו תנוחה הקלה על הכאבים ואיפשרה לידה נוחה יותר, למרות הכלים שאותם רכשו בקורס ההכנה ללידה.

מאחר ולידה הנה תהליך דינמי, שתלוי בלא מעט משתנים, את יכולה להכין את עצמך לתנוחה האידיאלית בעזרת הדולה שמלווה אותך או בהתאם למה שלמדת בקורס, ועדיין כשתגיעי לחדר הלידה, ברגע הגדול, יכול להיות שהכל יהיה הפוך ותגלי שהכי קל לך ללדת בשכיבה על הצד.

תנוחות הלידה נפוצות ביותר הנן:

לידה בעמידה

היולדת עומדת זקופה לעיתים תוך כיפופים קלים קדימה ואחורה, בהתאם להנחיות.

כדור פיזיו

רכינה על כדור פיזיו, בדרך כלל רכינה קדימה או ישיבה והישענות קדימה על כדור הפיזיו.

א-סימטריות באגן

עמודה בתנוחה זקופה תוך הרמת אחת משתי הרגלים לסירוגין תעודד את הלידה.

עמידה על שש

בתנוחה זאת היולדת יכולה לעמוד על שש על מזרון שעל הרצפה, על מיטת הלידה.

שכיבה על הצד

תוך הנעת האגן ושליטה מסויימת בצירי הלידה. בתנוחה זאת ניתן ללדת גם עם אפידורל.

תנוחת רכינה

תנוחה שבה חשוב לשמור על גב זקוף, כאשר לכח הכבידה השפעה ניכרת על הרחם ותהליך הלידה.

ישיבה זקופה

המצב הוח ביותר ליולדת תוך ניצול כח הכבידה. מתאים לנשים המתקשות לרדת מהמיטה.

ישיבה על כדור לידה

בגב זקוף או בנטיה מסויימת קדימה. תנוחה שבה קל להניע את האגן להתמודדות מול הכאב.

כריעה בתמיכה

תנוחה שבה הדולה או בן / בת הזוג תומכים ביולדת מאחור, בתנוחת כריעה אחורה כמו ישיבה על כסא.

ובכל מקרה בלי לחץ. תמיד ובכל מקרה, בשעת השין, מנגנון ההגנה הטבעי של גופך יוביל אותך אל תנוחת הלידה האידיאלית עבורך, גם אם אף אחד לא הכין אותך לרגע הזה.

בחירת תנוחה לשלב הצירים

בשלב הצירים קיים לחץ נפשי ופיזי לא קל, כשהמוח יורה לגוף לנוע, בניסיון טבעי להקל על הכאב וחוסר הנוחות. בשביל לקדם את הלידה ולהקל עליך, חשוב להתעשת, לנשום עמוק ובקצב קבוע ולהקשיב לצוות חדר הלידה שמלווה אותך. ככל שתמצאי תנוחת לידה מתאימה בשלב מוקדם יותר, כך תקלי על עצמך ועל התינוק שעוד רגע מגיע לעולם.

בשלב הצירים תוכלי להניח את כפות הרגלים וכפות הידיים על הרצפה תוך נשימות והקשתות חוזרות של הגב כלפי מעלה. תנוחה זאת ומעט תרגול שלה לפני בוא הצירים, יכולים לעזור להקל על כאב הצירים.

עוד תוכלי להתמקם בתנוחת כריעה בעמידה זקופה עם כיפוף הברכיים או ישיבה על כיסא. חשוב כי הירכיים תהינה מרווחות.

תנוחת עמידה היא גם תנוחה מקובלת בצירים. השעני קדימה או הניחי את רגלך על שרפרף. התנוחה תעודד יציאה של העובר כלפי מטה.

שכיבה היא גם דרך טובה להעביר לנסות למזער את הכאב. אפשר לשכב עם רגל כפופה לכיוון החזה. ניתן להיעזר בכיפוף הרגל ביד או לבקש מהמלווה בחדר הלידה לעזור לך להחזיק את רגלך. גם כאן התינוק ינוע לכיוון היציאה.

מלבד התמצאות בתנוחות הלידה חשוב לשמור על נשימות עמוקות וסדירות כפי שנלמדו בקורס הכנה ללידה, לבקש לחיצות עיסוי באזורים הכואבים בגב והסחות דעת מהכאב מהמלווים הנמצאים איתך בחדר בלידה.

כמובן שניתן להיעזר גם בשירותים של דולה מנוסה ומקצועית שתלווה אותך כבר מהשליש האחרון של ההריון, לתוך חדר הלידה ואף בתקופת ההתאוששות שלאחר הלידה, כל אשה לפי רצונה וצרכיה. בכל מקרה, תמיד, זכרי לשמור על קור רוח, להתרכז, לנשום עמוק, לנוע, לזוז ולשנות תנוחות בניסיון למצוא את תנוחת הלידה האידיאלי עבורך, בהתאם להתקדמות הלידה.

קראי עוד על: שימור דם טבורי לאחר הלידה

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago