כל מה שחשוב לדעת על בדיקת שקיפות עורפית

מה את באמת יודעת על החשיבות הרבה של בדיקת שקיפות עורפית? מתי בדיוק עוברים את הבדיקה ואיך היא מתבצעת? צוות המומחים של יומן הריון ולידה מסביר בפרטים ועונה לשאלות של נשים בהריון בעניין השקיפות העורפית.

את אמא טרייה בהתהוות. את באופוריה. את מרחפת בין הכרח המציאות היומיומית לבין פנטזיות תמידיות הגובלות בחרדות. חששות ממינים שונים מציפים אותך, ובעיקר אלה הנוגעות להתפתחות העובר, מעשה הבריאה הפלאי הנרקם בגופך.

את מגששת כאחוזת אובססיה אחר כל פיסת מידע רלוונטית, שיכולה ולו במעט למקום את הבנתך בטווח מרגיע מספיק. וזה מוצדק – תהליכים רבים עוברים על עוברך.

מאחר וכל אשה בהריון עוברת את הבדיקה כחלק ממעקב ההריון השגרתי, ננסה להסביר את כל מה שחשוב ולתת מענה לשאלות נפוצות של נשים בהריון, המבקשות להתכונן ולהיערך לבדיקת השקיפות העורפית, למרות שמדובר בסך הכל בבדיקת אולטאסאונד פשוטה, נטולת סיכונים ובטוחה לגמרי.

ואם זה לא מספיק ברור נדגיש כבר עתה: הבדיקה אינה מסוכנת לאם או לעובר וממומנת על ידי קופת החולים שלך. מעבר לכך, אין צורך בכל הכנה מיוחדת לבדיקה, לא צריך צום ולא צריך לשנות הרגלים תזונתיים לפניה. רופא הנשים שלך יסביר את מהלך הבדיקה, ממש לפני שיתחיל, כאשר הבדיקה מתבצעת על פי רוב בכל סניף קופת חולים בישראל. בהצלחה!

מה בודקים בשקיפות העורפית?

אם את בשלב ההריון שבין השבוע ה-11 ל-14, וביתר דיוק 10+1 עד 13+6, כשההתייחסות היא לשבועות מלאים מאז הווסת האחרונה, לעובר שלך מצטבר בזמן זה נוזל צווארי לימפטי המצוי בעיקר בעורף, בתהליך נורמלי לחלוטין, כאשר הוא נספג בגוף ונעלם לקראת השבוע ה-15.

אולם, במידה ולעובר מופיעה שכבה עבה של הנוזל, זהו רמז לסבירות לכשל כרומוזומלי כלשהי, כתסמונת דאון ולמומי לב.

על מנת לדעת היכן את עומדת, מומלץ לבצע בדיקת שקיפות עורפית. הבדיקה היא בדיקת אולטרא-סאונד, שאיננה כרוכה בסכנת הריון בניגוד לבדיקות מי-שפיר או סיסי-שיליה הדרושות בשלבים שיש צורך בוידוא מדויק.

קיראו גם על: בדיקת סקר ביוכימי

הבדיקה איננה ממומנת בסל הבריאות והיא מתבצעת במעבדות פרטיות או בקופות חולים מורשות, ומחירה נע בין 200-800 שקלים, כשבקופות חולים מסוימות ניתן לקבל החזרים.

במידה ואת בהריון מרובה-עוברים את זכאית למימון מלא, לכן מומלץ לבדוק מהם התנאים לבדיקות והחזרים כספיים בהתאם למצבך בקופת החולים שלך.

העובי הנורמלי של הנוזל הלימפטי הוא עד כ-3.5 מילימטרים. נתון גבוה מזה מחייב פנייה לקבלת יעוץ גנטי. במקרה של הריון מרובה-עוברים בדיקה זו מומלצת על בדיקות אחרות שכן היא בודקת את נתוני העוברים בנפרד ולא ממוצע שקיפות של כולם יחדיו.

קיראי גם על: אבחון מחלת הקנוואן לפני ההריון

חשוב לציין שהבדיקה יעילה רק עד השבוע ה-14 משום שלאחר מכן הערכים הנמדדים משתנים וכבר לא רלוונטיים. בטווח שצויין כרלוונטי הבדיקה מגלה עד כ-70% מכלל מקרי תסמונות דאון, כשבכל עובר הניבוי עומד על עד 75%.

תסמונת דאון היא השכיחה שבתסמונות הכרומוזומליות (עקב סטייה כרומוזומלית) ומשערים כי הסיכוי ללדת עובר עם התסמונת הוא אחד ל- 800-1000 לידות, כאשר הסבירות עולה משמעותית עם גיל היולדת.

אלמנט נוסף בבדיקה המהווה עזר לזיהוי סבירות לתסמונת הוא מיפוי עצם האף בעובר. ב-99% מהמקרים ניתן כבר להבחין בה לעומת 27% בקרב עוברים עם הליקוי.

בדיקת שקיפות עורפית נמשכת בדרך כלל בסביבות שלושים דקות, דרך הבטן ובמקרים מסוימים דרך הנרתיק. גיל האשה מהווה פקטור חשוב לכן התוצאות מהוות שכלול של עובי שכבת הנוזל, גודל העובר וגיל האם ומנבאות את הסיכויים לנשיאת פגמים כרומוזומליים הקשורים במערכת העצבים.

שקיפות עורפית יכולה לנבא את הסיכון רק עד גבול של כ-75% לכן מומלץ להמשיך בבדיקות משולבות הכוללות בדיקות דם של חלבונים והורמוני שיליה כשבדיקות אלו מעלות את יכולת הניבוי בעשרות אחוזים.

שימו לב, אנו נוטים להדגיש בכל הזדמנות וגם בעת הדיון בנושא השקיפות העורפית, עד כמה חשוב לעבור בדיקת מי שפיר לצ’יפ גנטי בכל הריון, ללא יוצא מן הכלל. לאור האפשרויות האבחוניות המקיפות של הבדיקה, חשוב לבצע אותה ללא כל קשר לבדיקות מעקב הריון אחרות וכמובן שללא כל קשר לבדיקת השקיפות העורפית כאמור.

רוצה לדעת יותר על בדיקות וטיפולים בהריון? לחצי מעקב הריון

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago