אחרי הלידה

קשיים נפשיים ורגשיים במהלך ההריון

הריון היא תקופה מרגשת ומלאת ציפייה, אך יכולה גם בקלות לשמש קרקע פורייה לחרדות ושינויים במצב הרוח גם עבור מי שנהנית בדרך כלל מיציבות נפשית.

מדובר בתקופה של שינויים תכופים. העובר מתפתח במהירות ומביא עמו שינויים פיזיים כאשר את התהליך מובילים שינויים הורמונליים היכולים להיות קשים לגוף ולנפש. מדובר בתהליך שאינו מוכר לאישה וכרוך בתחושה של אובדן שליטה.

עבור נשים רבות יכולים ללוות את ההריון תחושות של פרידה ואבדן על החיים שהכירו עד עכשיו. חשוב להבין שזה תהליך טבעי המלווה כל שינוי משמעותי בחיים.

הרבה מתחושות האבדן ניזונות מהחרדה והחשש מפני העתיד לבוא. כל תינוק חדש מערער את הסדר המשפחתי הקיים, ועלול להציף חשש מפני יציבות מערכת היחסים הזוגית, מפני תחושת המסוגלות ההורית שרק צריכה להיבנות, ומפני תהליך הלידה.

פחד וחרדה במידה מתונה הם בריאים ומאפשרים לבני הזוג להסתגל לזהות ההורית, להתכונן לקראת הולדת התינוק ולהכין את עצמם מבחינה פסיכולוגית לשינוי זה.

זו הזדמנות עבור בני הזוג לחזק אינטימיות דרך שיתוף בחששותיהם, לחשוב על חלוקת תפקידים, על עקרונות גידול משותפים, להכין את עצמם לקראת הלידה ולהגיע אליה יותר מוכנים.

אופן ההתייחסות משתנה כאשר מדובר בחרדות ותחושת דיכאון בלתי נשלטים הפוגעים בתפקוד  ויכולים להיות בעלי השפעות שליליות מרחיקות לכת על האם ובמקרים קיצוניים גם להשפיע על העובר.

חרדה ודיכאון במהלך ההריון

חרדה מוגברת במהלך ההריון יכולה להתפתח לטוקופוביה, המבטאת חשש קיצוני מפני תהליך ההריון ובעיקר מפני הלידה. טוקופוביה יכולה להופיע לפני הריון ראשון או במהלכו, כנלווית לדיכאון ולאחר לידה טראומטית.

נשים רבות מתעקשות בשל פחד זה ללדת בניתוח קיסרי גם שאין לכך הצדקה רפואית, או שוקלות להפסיק הריון. מדובר בחרדות בעוצמות גבוהות המפריעות לתפקוד היומי וגורמות לסבל רב עבור האישה.

נשים שבדיקותיהן במהלך ההריון אינן תקינות, ונשים שחוו לידות טראומטיות צפויות יותר לפתח טוקופוביה.

דיכאון במהלך הריון יכול להיות קשה לאבחון, תסמינים רבים כמו שינויים בהרגלי אכילה ושינה, רגישות יתר או עייפות דומים מאד לתחושות טבעיות במהלך ההריון.

בנוסף, נשים רבות מתביישות לחשוף את רגשותיהן, הנתפסים עבורן כמנוגדים לחוויה האופטימית של ההריון וימנעו מלבקש עזרה מקצועית.

נשים הנמצאות בקשר זוגי לא יציב, שאין להן תמיכה רגשית, שעברו טיפולי פוריות או סיבוכים בהריון ולידה קודמים ונשים שחוו פגיעה מינית נמצאות בסיכון לפתח דיכאון במהלך ההריון.

קיראי בהרחבה על: כיצד ניתן להתכונן רגשית ללידה?

דיכאון במהלך הריון הוא גורם ישיר לחוויה של דיכאון לאחר לידה. מחקרים מעידים על קשר הדוק בין חוויה מוקדמת של דיכאון, לרבות דיכאון במהלך ההריון, לבין דיכאון אחרי לידה.

דיכאון שלאחר לידה עשוי לפגוע בתפקוד ההורי של האם, ביכולת שלה להעניק לתינוק טיפול הולם ו/או טיפול רגשי קרוב בדמות של הענקת חום ואהבה להם זקוק התינוק לשם התפתחותו התקינה.

במקרים קיצוניים, דיכאון אחרי לידה עשוי לגרום להופעתן של מחשבות שליליות של האם על עצמה, לרבות מחשבות אובדניות ומחשבות שליליות על התינוק. בכל מקרה בו עולה חשש להתפתחותו של דיכאון, כבר בהריון חשוב לפנות לאבחון וטיפול מקצועי.

גם לגברים קשה להתמודד עם הלידה, קיראו על התמודדות גברים עם הלידה

טיפול בקשיים נפשיים בהריון

כל הטיפולים הפסיכולוגים והפסיכיאטרים המקובלים בטיפול בחרדות ודיכאון אפשריים במהלך ההריון, כולל טיפול תרופתי. נשים הנוטלות באופן קבוע תרופות פסיכיאטריות אינן חייבות להפסיק את הטיפול במהלך ההריון, אך נדרשת היערכות והתאמה לתקופה זו.

על הרופא הפסיכיאטר המטפל באישה בהריון הסובלת מקשיים נפשיים להשיג איזון בין מצבה הבריאותי והנפשי של האישה, לבין מצבו הבריאותי של התינוק.

נשים רבות חוששות לקחת טיפול תרופתי במהלך ההריון מחשש לשלום העובר, אולם אישה הסובלת מהפרעה נפשית כמו דיכאון, חרדה או הפרעה פסיכוטית תתקשה לעמוד בקשיים הרבים שתקופת ההריון מציבה.

יש תרופות פסיכיאטריות רבות המותרות לשימוש במהלך ההריון. יחד עם זאת, מאחר וחלק מהתרופות יכולות לעבור את השיליה, הטיפול התרופתי חייב להיעשות בליווי צמוד של פסיכיאטר.

במקביל, ישנה חשיבות משמעותית לטיפול פסיכולוגי תומך במהלך ההריון. מטרתו של הטיפול הוא לעזור לאישה להתגבר על החרדה לקראת הלידה הצפויה, להתמודד עם התחושות והמחשבות החדשות שעולות. אך יותר מכך מטרתו של הטיפול הפסיכולוגי הוא לתת לאישה כלים לחיזוק החוסן הרגשי שלה על מנת שתוכל להתמודד טוב יותר בתקופה שלאחר הלידה.

התקופה שלאחר הלידה היא תקופה רגישה עבור היולדת, היא ממשיכה לעבור שינויים פיזיים, גם הורמונליים, אשר משפיעים על  המצב הרגשי של היולדת.

שינויים בסדר היום, התמודדות עם בכי של התינוק, צורך לטפל בילדים נוספים, במידה ויש בבית, וכן התמודדות עם הכאבים הפיזיים שלאחר הלידה משפיעים במידה רבה על מצב רוחה של האם הטרייה.

רוצה לקבל טיפים כיצד ניתן להתמודד רגשית עם ההריון? לחצי כאן

במידה וסבלה גם בהריון מקשיים רגשיים כלשהם, בתקופת הלידה הם עשויים להחמיר ולהשפיע במידה ניכרת על תפקודה, ובפרט על התייחסותה לתינוק.

מסיבה זו חשוב לשים לב לכל שינוי במצב הרוח של האישה שבהריון, לפנות לייעוץ מקצועי ולבדוק איך ניתן לעזור לה ולחזק אותה עוד לפני הלידה.

הכתבה נכתבה על ידי פסיכיאטרית בכירה ומומחית לטיפול רגשי באם ובילד.

לקריאה נוספת: על תופעות הלוואי איתן נאלצות נשים להתמודד בתקופת ההריון

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago