רפואת ילדים

עצירות אצל תינוקות: יש מה לעשות!

עצירות היא הפרעה של מערכת העיכול, כאשר מדובר במזון שלא התעכל כהלכה ומעצם הימצאותו מעבר לזמן הרגיל במעיים, הוא עובר תהליך של פירוק על ידי חיידקי המעיים אשר בעקבותיו מתרחשת ספיגה של נוזלים, דבר הגורם לייבוש הצואה ולהיווצרות גזים.

תופעת העצירות יכולה להיות חד פעמית או כרונית והיא מתבטאת בירידה בתדירות היציאות, כפחות משלוש פעמים בשבוע, כאשר מדובר בכמות קטנה של צואה אשר מופיעה במרקם קשה.

באופן כללי התסמינים של עצירות הם בטן תפוחה, רגישות וכאבי בטן בזמן פעולת המעיים. ניתן לטפל בתופעה זו על ידי שינוי באורח החיים, אכילה של סיביים תזונתיים והקפדה של שתייה מרובה.

כיצד ניתן לזהות עצירות אצל התינוק?

עצירות אצל תינוקות היא תופעה שכיחה ביותר, המתבטאת בבכי, חוסר רגיעה, גזים ואדמומיות באזור פי הטבעת. לתינוקות יש מערכת עיכול רגישה מאוד המושפעת בקלות משינויים הנובעים מתזונה ממצב הרוח ומהתפתחות המערכות השונות.

על פי האיגוד האמריקאי לגסטרואנטולוגיה ילדים, עצירות אצל תינוקות מוגדרת כעיכוב וקושי ביציאות, במשך תקופה של שבועיים או יותר, אך למרות נתונים אלה יש לפנות לרופא במקרה והפעוט לא נתן צואה במשך חמישה ימים או כאשר מתגלה דם בצואה וכאשר ניתן להבחין כי הוא סובל בעת מתן הצואה.

בחודשים הראשונים לחייו של התינוק, מדובר בתדירות גבוהה של יציאות ביום, בין 2 ל-5 יציאות ולעיתים אף יותר אך זאת בהתאם להרגלי האכלה ולתינוק עצמו.

בגילאי ארבעה עד שישה חודשים התדירות הממוצעת היא עד פעמיים ביום ומעבר לגיל שנה התדירות היא פעם ביום או יומיים.

קיראו בהרחבה: כל מה שחשוב לדעת על הנקה

תדירות היציאות אצל תינוקות משתנה מתינוק לתינוק ולכן יש לשים לב למרקם הצואה. צואה רכה מעידה על מערכת עיכול תקינה, אך כאשר הצואה היא קשה יש לבחון את הסיבות לכך ולהתייעץ עם רופא.

כמו אצל מבוגרים, גם התזונה של התינוק היא המרכיב המשמעותי ביותר בהופעת עצירות ולכן קיים הבדל בין תינוק יונק לבין תינוק הניזון מתחליף חלב. חלב אם מגן על מערכת העיכול ולכן השכיחות של עצירות אצל תינוקות יונקים היא נמוכה.

במקרה שמתרחשת עצירות אצל תינוק יונק היא נגרמת לרוב כאשר האם עורכת שינוי בתזונה שלה, לכן כאשר מזהים עצירות אצל תינוק יונק, על האם להימנע מירקות מצליבים כגון כרוב, כרובית, ברוקולי וכדומה ובנוסף יש להימנע ממזונות שגורמים לגזים ועצירות אצל מבוגרים.

תינוקות הניזונים מפורמולות שונות, עלולים לסבול יותר מעצירות, הסיבה לכך היא שתרכובת מזון לתינוקות מכילה חלב פרה שהוא קשה יותר לעיכול, במקרה זה יש לבדוק בזמן הכנת הפורמולה, האם דוללה האבקה בכמות המים המומלצת על פי הוראות היצרן, מכיוון שמזון סמיך מדי עלול לגרום לפעולה מעיים איטית ולעצירות. דרך נוספת היא להחליף את סוג הפורמולה.

בגיל ארבעה חודשים חלים על התינוק שני שינויים משמעותיים היכולים לחולל שינוי גם בתדירות היציאות, הסיבה הראשונה היא שינויים בהרגלי התזונה עקב מעבר ממזון נוזלי בלבד למזון מוצק וסיבה נוספת היא תוספת הברזל שתינוקות מתחילים ליטול בגיל זה.

המעבר לאוכל מוצק הוא אבן דרך חשובה בהתפתחות התינוק, אך שינוי תזונה זה משפיע על מערכת העיכול ולכן עלול לגרום לעצירות אצל התינוק המתפתח.

קיראו בהרחבה על: מעקב בטיפת חלב

משרד הבריאות ממליץ כי על המעבר להתבצע באופן הדרגתי, החל מגיל 17 שבועות. במהלך שלב זה יש לבחון האם תוסף חדש שהתווסף לתפריט גרם לעצירות אצל התינוק.

על פי הוראות משרד הבריאות מגיל ארבעה חודשים ועד לגיל שנה וחצי, יש לתת לתינוק תוספת ברזל. הברזל אשר עוזר במניעת אנמיה עלול לגרום לעצירות ובמקרה שכזה יש להתייעץ עם הרופא ולבחון אפשרות להחלפת תוסף הברזל או הפסקתו, זאת בהתבסס על תוצאות של בדיקות דם.

בשלבים מאוחרים יותר כמו בזמן תהליך גמילה מחיתולים, הפעוט חושש מבריחה של צואה ולכן מתאפק, כאשר צואה נשארת זמן רב בתוך המעי, נספגים ממנה הנוזלים והיא הופכת לקשה.

כאשר הפעוט עובר לשלב עשיית צרכיו בסיר, הוא עלול להתאמץ מאוד ומעבר לכאב גם המאמץ עצמו וגם הצואה הקשה יכולים לגרום לפיסורה או לסדק בפי הטבעת. הפעוט חושש מהכאב שמתלווה לתהליך היציאה וממשיך להתאפק, אופן התנהגות זה יוצר מצב של התאפקות מכוונת העלולה לגרום לעצירות.

כיצד ניתן להקל על התינוק?

הטיפול בעצירות אצל תינוקות הוא טיפול טבעי או תרופתי. אמבטיה חמה ונעימה היא דרך טבעית וקלה להקל ולזרז את פעולת המעיים. דרך נוספת היא עיסוי. העיסוי משפר את פעולת המעיים, מרגיע את התינוק ואף מחזק את הקשר בינו לבין ההורה.

קפלו את רגלי התינוק לכיוון הבטן ושחררו בעדינות, חיזרו על הפעולה מספר פעמים, ניתן להניע את הרגלים גם בתנועות דיווש.

  • עיסוי רגלי התינוק, עסו בעזרת האגודלים את כפות הרגליים של התינוק, העבירו את האגודלים בעדינות מהקרסול ועד לאצבעות.
  • עסו את בטן התינוק בעדינות, במשך כעשר דקות ללא הפעלת לחץ, מומלץ לעסות את איזור הבטן סביב הטבור בצורה מעגלית.
  • המלצה של סבתא, היא לעסות את בטן התינוק עם שמן זית בצורה מעגלית.

 

קראי בהרחבה על: עיסוי לתינוק

דרך טבעית נוספת היא להוסיף לפורמולה עגבנייה סחוטה ללא הגרעינים, ניתן גם להרתיח שזיפים מיובשים ולהוסיף טיפה מהמים לתחליף המזון או תוספת של טיפת שמן זית.

כיום הטיפול התרופתי בעצירות אצל תינוקות מבוסס על תרופות שמטרתם לספח מים לצואה ובכך לרכך אותה, צואה רכה יוצאת בקלות וללא כאבים.

תרופות המכילות PEG כמו נורמלקס או פגלקס הן אבקות אשר נמסות במים שאינן נספגות אך הן סופחת אליהן מים וכמעט ואין להן תופעות לוואי, מחקרים שנערכו לאחרונה הוכיחו כי הטיפול בתרופות המכילות PEG הוא יעיל מאוד, גם כטיפול ראשוני בשחרור גוש הצואה החוסם וריכוכו וגם בשימוש להסדרת היציאות בטווח הרחוק.

אבילק ולאובלק הן גם תרופות שמטרתן לספח מים אך להבדיל מ PEG הן מכילות לקטולוזה. זה המקום לציין כי לפני שנותנים תרופה לתינוק מומלץ להיוועץ ברופא.

לקריאה נוספת: טיפול בתאומים לאחר הלידה

במקרים בהם התינוק קטן, יבחר הרופא לטפל בעצירות בעזרת נרות גליצרין. טיפול זה גם הוא ללא תופעות לוואי. דרך נוספת לטפל בעצירות אצל תינוקות היא שמן פרפין, השמן עוטף את הצואה ובכך מאפשר לה להחליק בקלות החוצה, טיפול זה הוא זמני ולא מומלץ להשתמש בו כטיפול ארוך טווח.

למרות שעצירות אצל תינוקות היא תופעה שכיחה, היא גורמת סבל ומועקה גם לתינוק וגם להורים. כאשר התינוק בוכה בעת מתן צואה  וכאשר הצואה היא קשה, סימן שהוא סובל מעצירות ומומלץ לשים לב לשינויים בתזונה הן של האם המניקה והן של התינוק.

סיבות התנהגותיות כמו גמילה מחיתולים  גם הן עלולות להוביל לעצירות יזומה. עצירות היא אמנם תופעה חולפת אך יש להתייעץ עם רופא ולבחון את דרך הטיפול הטובה והמהירה ביותר להקל על התינוק.

לקריאה נוספת: מוצרי תינוקות מומלצים

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago