עיסוי פרינאום – למה זה טוב?

אחד הנושאים שעולים תדיר בקורסים או בספרי הכנה ללידה הוא נושא עיסוי הפרינאום (Perineal Massage).  הפרינאום (Perineum), או בעברית חיץ הנקבים, הוא אותה רקמה שרירית וסיבית שנמתחת בין פתח הנרתיק לפי הטבעת בנשים, ובין בסיס האשכים לפי הטבעת אצל גברים. כחלק מההכנה הגופנית לנשים לקראת לידה רצוי להתיידד עם הפרינאום כמה שיותר.

הסיבות לשמן מומלץ לבצע עיסוי פרינאום לקראת הלידה הן הגמשת העור והשרירים שסביב פתח הנרתיק, מניעת קרעים עמוקים במהלך הלידה, מניעת חתך אזור החיץ (Episiotomy) או לידה מכשירנית כגון לידת ואקום (Vacuum Extraction). אכן נמצא כי ככל שהייתה הכנה טובה של הרקמה לקראת הלידה כך נגרמו פחות קרעים וזמן ההחלמה היה קצר יותר.

היכרות עם הפרינאום – איך מתחילים?

הזמן בו נהוג להתחיל את העיסוי הוא שבוע 34, כששה שבועות לקראת תאריך הלידה המשוער. ניתן להתחיל במתינות ומתוך למידה.

ניתן להתחיל לערוך היכרות עם הפרינאום כבר במקלחת, ולהתקדם לעיסוי ממשי רק כשמרגישים מוכנים לכך. אזור העיסוי הוא פתח הנרתיק לכיוון פי הטבעת.

כשמרגישים מוכנים לעיסוי, ניתן לקנות שמן ייעודי. שמן על בסיסי צמחי כגון שמן שקדים ואפילו שמן זית הם שמנים מצוינים שמחירם אינו גבוה.

שמן נבט חיטה גם הוא מלא בוויטמין E שידוע כמרכך ומגמיש את העור. עם זאת אצל נשים שרגישות לפטרות בנרתיק רצוי להימנע משמן נבט חיטה, משום שהוא ידוע כמעודד אותן.

ישנן חברות שמציעות תערובת שמנים מיוחדות לעיסוי פרינאום, המלווים בדרך כלל גם בשמנים אתריים שמוסיפים ריח. תערובות אלו יקרות יותר בדרך כלל, אך יש נשים שמוצאות אותן נעימות מאוד. רצוי כאמור לוודא שהם לא מכילים נבט חיטה אצל נשים רגישות לפטרת.

הקליקו לקריאת חומר נוסף בנושא: שבועות הריון

מי ייבחר לבצע את עיסוי הפרינאום?

כדי להתחיל בעיסוי יש לבחור את מבצעו. יש לזכור כי מיקומו של הפרינאום נמצא באזור מאוד אינטימי, ולכן חשוב שמי שיעסה את המקום יהיה אדם קרוב לאישה ומוכר לה.

זכרי כי בנושא הזה הטכניקה נרכשת, ולכן אין צורך לפנות אל אדם חיצוני וזר, גם אם הוא מכריז על עצמו כמומחה לנושא. גם עיסוי הריון לא אמור לכלול עיסוי פרינאום, אלא הרפיה של שרירי הגוף, שעובדים קשה במהלך ההריון. לרוב בוחרות הנשים בבן זוגן לביצוע העיסוי או הן בעצמן.

הקליקו לקריאה נוספת בנושא:
 עיסוי לנשים בהריון

היתרונות של עיסוי עצמי הן זמינות ויכולת לקבוע את הזמן והקצב. החיסרון הוא שעיסוי פרינאום דורש זוויות לעיתים לא נוחות, ושימוש מתון מאוד בכוח, משום שישנו צורך למשוך מעט את הרקמות כדי שימתחו.

יש נשים שמרגישות שקשה להן להפעיל כוח על עצמן, ויש נשים שזקוקות לתחושת השליטה על הקצב. כך או כך חשוב שבן-הזוג לעיסוי יהיה קשוב לצרכיה של האישה ויהיה מוכן להגיב בכל רגע לבקשותיה.

לעתים בן-הזוג לא מעוניין להיות שותף לעיסוי בגלל תחושה שהוא “פוגם במסתורין” בין בני הזוג. במידה וזה רצונו, והאישה מתקשה בעיסוי לבד, קיימת אופציה נוספת אך יקרה יותר, הרי היא מכשיר האפינו (Epino).

מכשיר זה הוא מעין בלון שמחובר למשאבה ומד לחץ. האישה מחדירה את הבלון לנרתיק ושולטת על קצב הניפוח שלו. לאחר התרגול היא מודדת את קוטר הבלון. המטרה היא להגיע לקוטר של עשרה סנטימטרים, קוטרו הממוצע של ראש של תינוק.

היתרון באפינו הוא שהוא גם מאפשר אימון של שרירי הנרתיק לאחר הלידה ולפניה, וכך מקטין את הסיכוי לפגיעות ברצפת האגן. כמו כן הוא הוכח כיעיל יותר מעיסוי פשוט, היות והוא מדמה את שלב יציאת הראש ובכך מרגיל את האישה לתחושת הצריבה המלווה את יציאת התינוק. חסרונו הוא מחירו הגבוה יחסית, כמו גם תחושה לא נעימה עליה דיווחו חלק מהנשים.

קראי בהרחבה על: הכנה ללידה

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago