תכנון הריון

יש לזה השלכות! שימוש במריחואנה בזמן ההריון

מריחואנה אמנם אינה חוקית אך היא נחשבת בעיני מעשנים רבים ל”סם קל”, כמו אלכוהול וקפאין, ולכן נשים רבות שואלות את עצמן אם ניתן לצרוך אותו במידה מתונה בזמן ההריון כפי שמותר לצרוך סמים קלים אחרים.

קחי בחשבון: מחקרים מוכיחים השפעה על העובר

ממחקרים שבדקו השפעות של מריחואנה על העובר נמצא כי שימוש במריחואנה משפיע על גדילת העובר, במיוחד על התפתחות מערכת העצבים המרכזית שלו. מחקרים הדגימו כי ילדים שהיו חשופים למריחואנה חווים לעתים קושי במיקוד תשומת הלב שלהם ובפתרון בעיות.

ילדים למשתמשות כבדות עשויים גם לחוות בעיות בזיכרון לטווח קצר שלהם, בריכוז ובכושר השיפוט. למרות התסמינים שלמעלה אין עד כה ראיות שהדגימו כי ילדים למעשנות מריחואנה סובלות מהפרעת קשב והיפראקטיביות.

מחקר אחר הראה כי ילדים לאימהות שעישנו מריחואנה בתקופת ההריון סבלו מלוקמיה יותר בהשוואה לילדים שאימותיהם לא עישנו. מחקרים נוספים שבחנו על מכרסמים את השפעות ה – Tetrahydrocannabinol) TCH) החומר הפעיל במריחואנה, מצאו כי הוא עלול לגרום להפלות ספונטאניות, משקל לידה נמוך ועיוותים פיזיים – אך רק אם נצרך ברמות גבוהות במיוחד, ורק בזמנים מסוימים בהריון.

האם זה שווה את זה? שימוש במריחואנה בזמן הריון והבריאות הנפשית שלך

מריחואנה היא סם פסיכו אקטיבי, כלומר כזה שמשנה את הכימיה במוח ומשפיע על ההתנהגות, התפיסה והתחושות באותו הרגע. רוב הנשים שמעשנות בזמן ההריון לא עושות זאת לראשונה, אלא כבר יש להן ניסיון עבר והן חושבות שהן מכירות את ההשפעה של הסם עליהן.

אך במקרים מסוימים היציאה מהאיזון לא חוזרת לאחר שהשפעת הסם פגה. למעשה, אנשים רבים חווים התדרדרות במצבם הנפשי לאחר השימוש במריחואנה: הם עשויים להיות פרנואידיים יותר, לסבול מהתרוממות רוח לא מותאמת, או מדיכאון עמוק.

קראי בהרחבה על: תמיכה לנשים בהריון

מריחואנה יכולה להיות “טריגר” לבעיות נפשיות רדומות ולהוציאן החוצה. גם הריון ולידה הם אירועים שעלולים לעורר קושי רגשי.

לכן השילוב בין התנודות ההורמונאליות לסם עלול ליצור השלכות לא צפויות בנוגע לבריאותה הנפשית של האם.

אך למרות הממצאים המדאיגים של חלק מהמחקרים האלה אין הם חד משמעיים. מצד אחד אין מי שיגיד באופן סופי וחד משמעי כי שימוש במריחואנה אכן גורם לנזקים בלתי הפיכים לאם או לעובר. מצד שני אין מי שיעודד אישה בהריון לעשן מריחואנה, בגלל העמימות שקיימת בתחום.

כמובן שגם קשה לדעת אם החומר אותו האישה מעשנת רוסס בחומרים אחרים כגון חומרים מעוררי הזיות או חומרי הדברה, שמעמידים את העובר בסיכון אפילו יותר גבוה. עישון טבק המכיל ניקוטין שעורבב עם מריחואנה גם הוא לא בריא להתפתחות העובר, ועל כך יש מחקרים חד משמעיים.

לקריאה נוספת: התפתחות התינוק

סיכון מחושב או סיכון מיותר?

אם כן רב הנסתר על הגלוי בכל מה שקשור להתפתחות העובר ואין לכך תשובה חד משמעית. מה שכן ניתן לומר זה שאישה שנדמה לה שההריון שלה נמצא בסיכון כלשהו, או שפשוט רוצה להימנע מסיכון אפשרי מיותר, כדאי לה להימנע משימוש מריחואנה, כפי שכדאי שתשמור על תזונה נכונה שתפחית את כמות הקפאין שהיא שותה לפחות למינימום המותר וגם את צריכת האלכוהול.

יש לזכור כי מחקרים מתבססים על סטטיסטיקה, ואף אחד לא יודע למעשה באיזה מיעוט או קיצון הוא עלול להיות. לקריאה על מה שצריך לדעת על אחרי הלידה.

לקריאה נוספת: מעקב הריון

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago