Categories: מעקב הריון

לדעת יותר על הריון מרובה עוברים

בעשורים האחרונים קיימת עלייה בכמות הריונות תאומים, שלישיות ואפילו רביעיות. הריונות אלה מביאים אמנם שמחה כפולה ואף משולשת, אך יש להם כמה מאפיינים ייחודיים אליהם כדאי להתייחס במהלך ההריון.

הריון מרובה עוברים יכול להתרחש באופן טבעי, כאשר בזמן הביוץ משתחררת יותר מביצית אחת או כאשר ביצית אחת מתחלקת לאחר ההפריה, או באופן מלאכותי כחלק מטיפולי פוריות.

הטיפולים שמעודדים הריון מרובה עוברים הוא טיפול בו קיים שימוש בהורמונים שמגרים את השחלות לייצור ביציות נוספות, וטיפול בהפריה חוץ-רחמית (IVF), בו מפרים עוברים מחוץ לרחם ומחדירים אותם לאחר ההפריה. במקרים אלה משתמשים בכמות גדולה יחסית של עוברים, כי לא תמיד כולם נקלטים.

לא ידוע מדוע, אך מסתבר כי לנשים מעל גיל 35 יש סיכוי גבוה יותר להרות הריון מרובה עוברים. אחת הסברות כי ההורמון לגירוי השחלות שנמצא לעתים גבוה באופן טבעי בנשים מבוגרות הוא שיוצר את הנתון הזה.

אם כן העלייה בהריונות מרובי עוברים בעשורים האחרונים יכולה להיות מיוחסת לעלייה בשימוש בטיפולי פוריות, כמו גם בגיל ההריון שעולה עם השנים.

לקריאה נוספת: הריון בגיל שלושים פלוס

זהים או לא זהים?

בעוד שבהריון תאומים יכולה להיווצר זיגוטה מביצית וזרע אחד, להתחלק וליצור תאומים זהים (Monozygotic) שיחלקו 100% מהגנים שלהם.

בהריון מרובה עוברים גבוה נדיר יותר שכולם יהיו זהים, והיו מקרים נדירים בלבד בהם היו שתי התפצלויות של ביצים שיצרו שלישייה (Triplets) או רביעייה (Quadruplets) זהה.

מקרים אלה הם אחת ל-500,000 לידות. סיכוי גבוה יותר הוא שחלק מהעוברים יהיו זהים וחלקם לא (Dizygotic).

ישנם מקרים מתוארים בספרות הרפואית בהם נולדו חמישיות ושישיות, ולאחרונה אף נולדה שמינייה (Octuplets) של תינוקות בקליפורניה לאם חד הורית שעברה טיפול הפריה חוץ-רחמית.

לקריאה נוספת: מהו הריון מדומה?

מסיבות דתיות היא לא הסכימה לעבור דילול עוברים כפי שנהוג לעתים במקרים בהם כל שמונה הביציות נקלטות. כל העוברים שרדו את ההריון והלידה, זאת בניגוד לשמינייה אחרת שמתוארת בספרות בה אחד העוברים לא שרד.

סיכונים של הריון מרובה עוברים

הריון מרובה עוברים מוגדר אוטומאטית כהריון בסיכון גבוה, למרות שלרוב אין סיבוכים מיותרים. עם זאת ישנם כמה גורמי סיכון. הנפוץ ביותר הוא לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך: מכיוון שריבוי העוברים מכביד על אם התינוק ויוצר מאבק על חלוקת המשאבים ייתכנו הבדלי משקל משמעותיים בין העוברים, ומשקל נמוך כולל.

משקל נמוך בלידה מקושר למגוון בעיות התפתחותיות, נוירולוגיות ונשימתיות, למרות שלא חייבת להיות לכך השפעה על התינוק. משקל הלידה הנמוך מושפע גם מלידה מוקדמת, אשר לא מעניקה לעוברים מספיק זמן להבשיל.

כך ייתכן שהם יהיו זקוקים לאשפוז בפגיה. בניגוד ל1.0% של לידות יחידניות שנולדים במשקל נמוך, בשלישיות הסיכון הוא 31.88%, הבדל משמעותי במיוחד.

לקריאה מורחבת: לידת פג- גורמים, טיפול ודרכי התמודדות

ישנם סיכונים נדירים יותר. פרידה לא מוחלטת (“תאומים סיאמיים”) היא מצב נדיר אך אפשרי, שיש לעקוב אחריו באדיקות במעקב ההריון, כדי לוודא שההתפצלות בין הביציות הושלמה.

שיתוק מוחין (Cerebral Palsy) גם הוא נפוץ יותר בלידות מרובות עוברים מאשר בלידות יחידניות, אף על פי שגם שם הוא נדיר במיוחד.

המשיכי לקרוא על: מידע על מעקב הריון – בדיקות, טיפולים ועוד…

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago