תחילת הריון

צריכה לעבור טיפולי שיניים בהריון?

כמו בכל תחום אחר של חיינו גם על תחום בריאות הפה משפיע הריון. נשים רבות אינן מודעות לכך שלהריון עצמו יכולות להיות השפעות, שעליהן נפרט בהמשך, על בריאות החניכיים, בעיקר, אך גם על מצב השיניים.

כמו כן קיימת אי בהירות לגבי האם כרוכים סיכונים בקבלת טיפול שיניים בזמן הריון. כפי שנראה בהמשך, רבות מהסברות בעניין זה מיושנות.

מובן כי אין לשכוח לרגע כי כאשר אישה נמצאת על כיסא הטיפול של רופא השיניים נמצא איתה אדם “חדש” נוסף בדמות העובר אותו היא נושאת ברחמה.

ובכל זאת, ניתן לומר באופן גורף כי במידה ולוקחים את מכלול הנסיבות והפרמטרים הרלוונטיים בחשבון, אין קושי ממשי לעבור כמעט כל סוג של טיפול שיניים, בוודאי כאלה שהופכים הכרח המציאות, גם בעת הריון.

עם זאת, ישנן מגבלות, למשל על טיפול להלבנת שיניים, ויתכן כי רק בשל הרצון הפשוט להפחית את העומס מסדר יומה של מי שהריונה מתיש אותה, יהיה עדיף לדחות טיפולי שיניים לא דחופים.

כיצד משפיע הריון על בריאות הפה?

בזמן הריון קיימת רגישות יתר לדלקות ונפיחות בחניכיים (עקב שינויים הורמונאליים). יתכנו אפילו גידולים שפירים של בשר בחניכיים.

שלבים מסוימים בהריון מלווים לעיתים בבחילות וברפלקס הקאה מוגבר, הקאות תכופות עלולות לגרום נזק לשכבת האמייל בשן (חומציות מיצי עיכול עלולה לעכל, להחליש את שכבת האמייל ולהותיר את השן חשופה לתקיפה על ידי בקטריות והיווצרות חורים).

לקריאה נוספת על הרגלי אכילה בריאים בזמן ההריון: תזונה ודיאטה בהריון

גם השינויים בהרגלי האכילה יכולים להשפיע על בריאות הפה, למשל צריכה מוגברת של פחמימות  ואכילה בשעות לא שגרתיות המותירה שאריות מזון בפה לאורך זמן.

האם נכון שאסור לעבור טיפול שיניים בהריון, במהלך הטרימסטר הראשון?

זה לא נכון. בעבר הייתה נהוגה גישה כזו שנבעה מהרצון למנוע חשיפת העובר לקרני רנטגן ולו במידה הקטנה ביותר. עד לאמצע שנות השישים, צילומי רנטגן, ההכרחיים לרוב לשם אבחון וטיפול בבעיות שיניים, נעשו במרפאות שיניים כאשר המטופל לובש מגן עופרת לאזור הצוואר בלבד. המגנים כיום הינם בדמות סינרי עופרת כך שגם אזור הבטן מוגן מקרינה.

קרינת הרנטגן של המכשירים החדישים שבשימוש כיום נמוכה עשרות מונים משל אבותיהם מלפני שלושה עשורים כך שלמעשה אין חשש לחשיפת העובר לרמת קרינה בעיתית.

למרות כל זאת עדיין נמצאים מכוני צילום רבים ואף רופאי שיניים אשר אינם מוכנים לבצע צילום רנטגן לאישה הרה עקב חששם מפני תביעות.

אילו מגבלות כן קיימות על טיפולי שיניים בזמן הריון?

המגבלה העיקרית כיום היא על טיפול להלבנת שיניים. רופאי שיניים ימנעו מלאפשר לאישה הרה להתחיל את הליך הטיפול להלבנת שיניים שאורך כחצי שנה.

כמו כן מי שהתחילה בהליך ונכנסה להריון לפני תומו תאלץ להפסיקו ולסיימו רק לאחר תום ההנקה. הסיבה לכך היא שהחומר המשמש להלבנת השיניים אינו מאושר לשימוש של נשים הרות.

לגבי הרדמה מקומית, לרוב אין בעיה אך אם קיימת רגישות או במצבי הריון בסיכון יש ליידע את רופא השיניים כדי שיהיו בידיו כל הכלים להחליט באיזה חומר מאלחש להשתמש.

לקריאה נוספת בנושא תביעות רשלנות רפואית: רשלנות רפואית בהריון

השתלות שיניים מחייבות סריקת CT. מכוני הסריקה לא יבצעו סריקה כזו לאישה הרה אם אין הדבר מחויב בגלל סכנה לחייה. לפיכך לא ניתן לבצע השתלת שיניים בהריון.

חשוב לעשות מאמץ להגיע לתחילת הריון כשכל טיפולי השיניים העומדים על הפרק מאחורייך. בזמן הריון יש חשיבות יתרה למניעת זיהום, בעיות שיניים לא מטופלות עלולות לפתח בעית זיהומית.

בשל ההשפעה של הריון על בריאות הפה חשוב להקפיד על היגיינת הפה, לצחצח שיניים פעמים נוספות אם אתן מוצאות כי אתן אוכלות בשעות לא שגרתיות.

כדאי להגיע לביקורת אצל רופא שיניים באמצע השליש השני להריון כדי לוודא שלא מתפתחת כל בעיה, בין אם בשל השפעת ההיריון ובין אם ללא קשר.

קיראו על: 3 טרימסטרים 42 שבועות הריון

אם מתפתחות בעיות בחניכיים בעקבות השפעות הורמונאליות של ההיריון טיפול אצל שיננית יכול לסייע לשפר את המצב ולהביא להקלה מבורכת בתחושה המסורבלת שיוצרות חניכיים נפוחים.

מומלץ לקריאה: אילו תרופות מותר לך לקחת בזמן ההריון?

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago