Categories: תכנון הריון

איזה אמצעי מניעה הכי יעיל ובריא?

בחלקם ישנם יתרונות נוספים פרט למניעת הריון, כמו קיום יחסי מין מוגנים ומניעת הידבקות בני הזוג במחלות המועברות באמצעות מגע מיני, כמו איידס, הרפס, זיבה, וכדומה.

אמצעי מניעה מאפשרים לגברים או נשים לקיים מגעים מיניים עם בני זוג קבועים או מתחלפים, מבלי לדאוג לנושא ההריון. הם מאפשרים לזוגות ארעיים סקס בטוח ומהנה, ולבני זוג קבועים נותנים זמן לתכנון המשפחה ומניעת הריון לא מתוכנן או לא רצוי.

אמצעי מניעה, כאמור, קיימים עבור גברים ועבור נשים. עם זאת, ישנו מגוון נרחב הרבה יותר של אמצעי מניעה לשימוש האישה, מסיבות רבות.

הסיבה הראשית הינה, מבחינה פיזיולוגית, קל יותר לייצר אמצעי מניעה למניעת הריון אצל אישה. כמו כן, בבסיס ייצור אמצעי מניעה עומדת ההנחה שהריון לא רצוי הוא צרה הרבה יותר גדולה עבור אישה מאשר עבור הגבר בחלק מן המקרים, ולכן “בונים” על זה שאישה תהיה אחראית יותר בשימוש במגוון אמצעי מניעה העומדים לרשותה.

אמצעי המניעה השונים המוצעים בשוק:

בין אמצעי המניעה הפופולאריים נוכל למצוא אמצעים זמניים, בשימוש יום יומי (או על פי הצורך), ואמצעים קבועים, כמו ניתוחים או שינויים פיזיולוגיים.

גלולות

מדובר בגלולה הנלקחת מדי יום לאורך מחזור האישה. הגלולה מונעת הריון על ידי הכנסת הורמונים למחזור הדם של האישה – בעיקר אסטרוגן (ההורמון הנשי המרכזי) ופרוגסטרון.

על ידי כך בעצם גורמות הגלולות לשינוי מכאני של המאזן ההורמונאלי של האישה, כך שהגוף לא מבייץ.

קריאה מורחבת בנושא: ימים בטוחים – יש כזה דבר?

הגלולות משפיעות גם על עובי רירית הרחם, כך שאם חל שיבוש וחל ביוץ במקרה, רירית הרחם תהיה דקה מדי לקליטת עובר.

חשוב לקחת בכל יום את הגלולה למניעת הריון. חודש שבו נשכחה גלולה אחת נחשב חודש שאינו בטוח לקיום יחסי מין ללא אמצעי מניעה נוספים.

בשימוש אחראי ונכון, הגלולה למניעת הריון נחשבת כמונעת הריון בכמעט 100%. ישנם מיתוסים רבים על שימוש בגלולות כאמצעי מניעה, למשל, שאם ההחלטה לאפשר הריון יש “לטהר” את הגוף מההורמונים שהוא ספג כתוצאה מצריכת גלולות במשך מספר חודשים.

מיתוס זה היה אולי נכון פעם, כאשר גלולות למניעת הריון הכילו כמות רבה של הורמונים, אולם כיום קורה פעמים רבות שאישה שוכחת ליטול גלולה למניעת הריון רק פעם אחת במהלך החודש – ונכנסת להריון. יש אפילו המתייחסים לתקופה שמייד לאחר הפסקת השימוש בגלולות למניעת הריון כתקופה פורייה במיוחד.

קונדום

הקונדום הינו “שרוול” לייטקס המולבש על איבר המין הזכרי, ובעת פליטת הזרע אוסף ומשאיר את נוזל הזרע בתוכו ואינו מאפשר כלל מגע בין נוזל הזרע לבין עור הנרתיק של האישה.

יתרונות נוספים של הקונדום הם כמובן הגנה מלאה מפני מחלות המועברות באמצעות מגע מיני, כמו איידס ודומים לו. מומלץ להשתמש בקונדום גם עבור נשים שמשתמשות בגלולות, כאשר מקיימים מגע מיני מזדמן עם גבר שההיסטוריה המינית שלו אינה מוכרת או אינה אמינה.

הקונדום עשוי להיקרע ולכן המהדרים מאוד, מקפידים ללבוש במהלך מגע מיני שני קונדומים זה על זה. אולם, נהוג לומר כי יעילותו של קונדום הינה 95%, ומרבית ה”תאונות” עם קונדומים מתרחשות עקב שימוש לא נכון.

נאמר גם כי קונדום אינו מאפשר חווייה אותנטית והנאה מלאה מיחסי המין. בזמן שחלק מאיתנו עדיין חושבות שזה נכון, חשוב לציין כי היום השוק מציע מגוון קונדומים שמטרתם לשפר את החוויה תוך שמירה על הבריאות:  קונדומים מחוספסים, עבים, זוהרים, קונדומים בטעמים ועוד – בקיצור, לפעמים קונדומים דווקא יכולים “לתבל” את חיי המין.

דיאפרגמה

דיאפרגמה הינה אמצעי מניעה נשי המוחדר לנרתיק לפני קיום יחסי מין. הדיאפרגמה פועלת מחד כמו קונדום ואינה מאפשרת לנוזל הזרע לחדור אל עומק הנרתיק, ומאידך היא מכילה קוטל זרע אשר מחסל את חיותו של נוזל הזרע אשר מגיע ועשוי לעבור דרכה אל הנרתיק. בארץ השימוש בדיאפרגמה כאמצעי למניעת הריון אינו נפוץ.

מדבקה

המדבקות הן אמצעי מניעה חדש יחסית המיועד לנשים. מדובר בסוג של פלסטר קטן אשר משחרר לזרם הדם הורמונים, בדומה לגלולות המסורתיות.

פשוט מאוד להתשמש במדבקה וניתן להדביקה על הישבן, הזרוע והירך. המדבקה משחררת הורמונים במהלך כל החודש ויש להחליפה בתחילת כל חודש. כמו במקרה של הגלולות, גם כאן יש שימוש רציף של שלושה שבועות במוצר ושבוע אחד מנוחה.

יעולותה של המדבקה גבוהה ביותר וגם היא עומדת מעל 99%. החשש העיקרי של כשל בשימוש במדבקות הוא קילוף או נפילה של המדבקה מהעור. אך אל חשש, הסיכוי לכך עומד רק על כ- 2%.

טבעת

מדובר בטבעת גמישה ודקה במיוחד המוחדרת לנרתיק האישה. זהו אמצעי מניעה חדיש יחסית, וכמו הגלולות והמדבקות, גם הוא צריך להיות בשימוש רציף של 3 שבועות ואח”כ שבוע הפסקה.

אין חשיבות למיקום הטבעת בתוך הנרתיק, כך שאין צורך לחשוש להחדיר את הטבעת לא טוב. במשך שלושת השבועות שנמצאת הטבעת בנרתיק האישה, היא משחררת הורמונים במינון נמוך, כמו אלו שמספקות הגלולות והמדבקות.

גם הטבעת בטוחה ביותר ומונעת הריון בשיעור של 98-99%.

התקן תוך רחמי

התקן תוך רחמי הינו אמצעי מניעה המוחדר לרחם בהליך רפואי קצר, וגורם לדלקת איזורית קלה ברחם, ועקב כך לחוסר יכולת להיכנס להריון.

התקן תוך רחמי הינו פתרון בטוח ויעיל שהיתרון הגדול שלו הוא קלות השימוש – אין צורך לזכור לבלוע גלולה כל יום, אין צורך בקונדום וכו’.

קראי על: הריון מדומה false pregnancy – איך ולמה?

החיסרון הידוע שלו הוא שאינו מונע הריונות מחוץ לרחם. ההתקן פועל בין שלוש לחמש נשים וחלק מההתקנים שנמצאים כיום בשוק גם פולטים באופן מבוקר על פני זמן נוזלים לקטילת זרע.

בשוק קיימים גם אמצעי מניעה קבועים יותר, כמו קשירת חצוצרות עבור אישה, או או ניתוח כריתת צינור הזרע עבור גברים. אלה אמצעי מניעה המתאימים רק למי שבטוח לחלוטין שלא ירצה הריון לעולם.

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago