סיבוכים בלידה

כל מה שחשוב לדעת על סיבוכים בלידה

גם במקרים בהם הריון מתפתח באופן תקין, עלולים להתרחש מגוון סיבוכים בלידה עצמה, סיבוכים שעלולים לסכן את שלום האם והעובר ומובילים לא אחת למצבי חירום, שבהם נדרש להגיש לאם ולתינוק טיפול רפואי דחוף ומקצועי ביותר, למנעית נזקים בלתי הפיכים.

חשוב לציין כי מרבית הלידות אינן מתאפיינות בסיבוכים מיוחדים, בפרט אם קדם להן הריון תקין. אולם, ישנם מקרים בהם נדרשת התערבות רפואית ובסקירה שלפניך ניתן הסבר לגבי אופיים של הסיבוכים הנפוצים, הגורמים לסיבוכים והדרך הנכונה להתמודד מול סיבוך ככל שיהיה בזמן הלידה.

לידות שעלולות להסתבך…

לידת עכוז – כאשר התינוק מצוי ברחם במצג עכוז, קרי, כשעכוזו ולא ראשו נמצא בכיון צוואר הרחם והנרתיק. בלידה מסוג זה מבוצעת לעיתים שליפת התינוק החוצה כשרגליו יוצאות לפני הראש. מאחר ולידות עכוז נחשבות מסוכנות יותר לעובר, מעדיפים לבצע במקרים אלה ניתוחים קיסריים.

לידה מכשירנית – ואקום או מלקחיים – מבוצעת מסיבות הקשורות באם, כמו אשה הסובלת ממחלת לב או ריאות והצוות מעוניין לחסוך ממנה את המאמץ הכרןך בלידה או מסיבות הקשורות ביילוד, כמו מצוקה עוברית, הדורשת חילוצו של העובר בזריזות וכן מצגי עובר ברחם, המקשים על לידה רגילה.

ההחלטה על ביצוע לידה מכשירנית מתקבלת על ידי הצוות הרפואי במהלך הלידה עצמה, ובמידה ואינה גורמת ללידה בפועל מועברת האשה לניתוח קיסרי.

ניתוח קיסרי – ניתוח קיסרי מבוצע מסיבות שונות, אמהיות ועובריות, כניתוח אלקטיבי  (מוזמן) או כניתוח חירום. סיבוכים אפשריים לאחר הניתוח: התפתחות חום, דלקות ברחם ובדרכי השתן, דימומים, דלקת ריאות ותסחיפי ריאה. בהמשך יכולות להיווצר הידבקויות בבטן, שעשויות להוביל לחסימת מעיים.

לקריאה נוספת: לידת פג

סיבוכים נוספים העלולים להתרחש במהלך הלידה

חבלות אצל התינוק בעקבות הלידה – בתינוק שנולד לאחר לידה ממושכת עשויות להיגרם בצקות בראש, אשר חולפות כעבור מספר ימים. בנוסף, אצל תינוק גדול במיוחד ייתכן קושי בחילוץ הכתפיים עד כדי פרע כתפיים, שעלול להוביל לפגיעה אורטופדית משמעותית בתינוק.

חבלות אצל האם בעקבות הלידה – בצקת בשלפוחית השתן עקב הפעלת לחץ ממושך בזמן הלידה; דלקות בשלפוחית השתן ופגיעה בשלפוחית עצמה (בעיקר בלידות מכשירניות); קרע בצוואר הרחם  או בנרתיק – הטיפול הינו באמצעות תפירה המתבצעת בניתוח תחת הרדמה כללית; קרע ברחם; היפוך הרחם – מתרחש כאשר השיליה תפוסה ברום הרחם וחבל הטבור נמשך בחוזקה על ידי הצוות הרפואי.

במקרה זה יש להחזיר את הרחם למקומו במהירות, שכן מדובר במצב מסוכן מאד לאם; הישארות מקטע מהשליה בחלל הרחם – מתאפיינת בדימום מוגבר, הנמשך זמן רב לאחר הלידה.

חשד לכך מצריך התערבות רפואית וביצוע הליך של היסטרוסקופיה אבחונית (צילום חלל הרחם) וניתוחית, במהלכה מוצאות בביה”ח שאריות השליה בפעולה של מעין גרידה, תחת הרדמה כללית.

סיבוכים אפשריים אחרים הינם של חבלות בעצמות – היפרדות שני חלקי עצם החיק, פגיעות בעצם הזנב ובעצם הכסל – מצב זה יכול להיגרם גם לפני הלידה ומצריך טיפול במשככי כאבים, מנוחה רבה וקשירת אזור האגן בחגורת תמיכה.

בנוסף יתכנו סיבוכים הקשורים בנרתיק ובחתך החיץ, כמו היפתחות התפרים או זיהום ושטף דם באזור בתפרים. הטיפול במקרים אלה כולל הקפדה על היגיינה של האזור באמצעות שטיפות רבות במים ונטילת משככי כאבים. תופעה נוספת הינה היווצרות שטפי דם בגלגל העין – בעקבות המאמץ והלחיצות במהלך הלידה.

תשניק בלידה – סיבוך נדיר ומורכב מאד, המתאר מקרה של פגיעה באספקת החמצן לתינוק בסמוך ובזמן הלידה. בעקבות תשניק בלידה ובמקרים שבהם לא ינתן טיפול רפואי תגובתי מהיר והולם, עלולים להגרם לתינוק נזקים מוחיים קשים ובמקרים של סיבוכים מהותיים בטיפול בתשניק, עלול התינוק להישאר משותק ואף למות.

נזקים ואיך יודעים מי אשם ומה הסתבך?

אם לך או לתינוק שנולד נגרמו נזקים בזמן הלידה ואפילו אם יש לך ספק או חשש שזה מה שקרה, לא אמורות להיות שאלות ורצוי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית, אחד כזה שמטפל בתביעות רשלנות רפואית בלידה, על מנת להתייעץ איתו ולבחון האם המקרה יכול להקים עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

לעיתים, תוצאות הסיבוך שהתרחש בלידה עלולות להתברר רק כעבור שנים ממועד הלידה, במקרים אלו צריך לבדוק ולהוכיח כי אכן היה קשר סיבתי בין הסיבוך שארע בלידה למצבו של התינוק. לצורך כך יש לקבל חוות דעת מבוססות, של מומחים רפואיים בתחום המיילדות. עורך דין מנוסה בתחום יוכל להפנותך למומחה המתאים, במסגרת הבדיקה של המקרה שלך, גם אם חלפו מספר שנים ממועד הלידה.

הרופאים ואנשי הצוות הרפואי בחדר הלידה, בכל בית חולים בישראל, חייבים להיות מוכשרים ומוכנים להתמודד מול סיבוכים בלידה, ברמה כזאת שתמנע את רוב רובם של הנזקים האפשריים לאם ולתינוק בשל הסיבוכים שצצו בהפתעה בזמן הלידה.

זה לא אומר שתמיד ובכל מקרה של נזק בלידה אפשר לטעון לרשלנות רפואית, אבל זה כן אומר שכדאי מאד לבדוק את המקרה שלך ולקבל תשובות מלאות וברורות מאיש מקצוע, בכל מקרה של ספק. ישנם בהחלט מקרים שבהם הרופאים התנהלו בצורה מקצועית בזמן הלידה ועדיין נגרמו נזקים ליולדת ולתינוק, שאז לא ניתן לבוא בטענות כלשהן.

מאידך, ניתן גם למצוא מקרים שבהם הסיבוכים שארעו בזמן הלידה היו צפויים, אך הרופא המטפל בקופת החולים – עוד בזמן מעקב ההריון שלך – התרשל ולא התריע על כך שצריך להתכונן ללידה, בשל ממצאים שעלו בבדיקות שגרתיות של האם והעובר במהלך ההריון, ובין השאר תופעות כמו: סוכרת הריון של האם, הריון מרובה עוברים, עובר גדול, כריכה של חבל הטבור ועוד! במקרים כאלה, על פי רוב, די פשוט לבסס עילה לתביעת פיצויים אגב.

בכל מקרה חשוב לזכור כי אם נגרמו ליולדת או לתינוק נזקים בגלל אירועים בחדר הלידה, כמעט בלתי אפשרי להכריע בשאלה האם המדובר על אירוע שבו הרופאים התרשלו או האם פעלו בהתאם לנהלי הלידה המקובלים וללא רבב. את התשובה המבוססת לשאלה ניתן לקבל רק לאחר הערכה מקצועית ויסודית של נסיבות ההריון והלידה, בבחינה משפטית-רפואית ובכל מקרה לא לבד.

אם יש בליבך חשש כי הסיבוכים שארעו בזמן הלידה גרמו לנזקים בלתי הפיכים לתינוק ולאמו, מגיע לך לקבל תשובות ברורות וחד משמעיות בנושא.

עורך דין עופר סולר

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago