אבחון זיהומים בהריון ומגוון הטיפולים האפשריים

העובר אינו יכול עדיין להתגונן בפני זיהומים בתקופת ההיריון והוא תלוי לחלוטין במערכת החיסון של אימו. למרבה המזל, הוא נמצא בסביבה סטרילית לחלוטין וחופשיה ממזהמים במהלך ההיריון.

עם זאת, גורמי זיהום שונים עלולים לחדור את ההגנה של השיליה וקרומי השפיר. למזהמים כאלה מקום נכבד בין הגורמים למומים מולדים של עוברים.

קיימים מספר זיהומים אשר בזמן ההיריון עלולים לסכן את האם והעובר. מאמר זה סוקר את העיקריים שבהם ואת דרכי ההתגוננות מפניהם והטיפול בהם.

זיהומים ומחלות בהריון

זיהום בדרכי השתן

העלייה ברמת הפרוגסטרון, והלחץ של הרחם על שלפוחית השתן, מעלים את הסיכוי לזיהום בדרכי השתן ועושות אותו לזיהום שכיח, המתרחש אצל אחת מכל 25 נשים במהלך ההיריון.

תסמינים – הזיהום מתבטא בתכיפות גבוהה במתן שתן המלווה בכאבים בבטן התחתונה ובשיפולי הבטן. יש מקרים רבים של דלקת שתן שבה התסמינים אינם מורגשים, אבל היא עדיין מסכנת את האם והעובר.

סיכונים – הזיהום עלול להביא לצירים מוקדמים ולידה מוקדמת. בקרב נשים עם דלקת בדרכי השתן, רבות יותר יולדות בלידה מוקדמת. בנוסף הזיהום עלול להתפשט אל הכליות והדם, שאז הוא מתבטא בכאבים בירך ובמותן, חום והקאות.

לקריאה נוספת: 
לידת פג – גורמים, טיפול ודרכי התמודדות

אבחון וטיפול – כדי לאבחן ולטפל בזיהום בדרכי השתן יש להגיע לרופא ולתת דגימת שתן לתרבית שתן שתגלה את הזיהום. הטיפול בזיהום הוא על ידי מתן אנטיביוטיקה. אם יש דלקות חוזרות ונשנות, כדאי לקחת כדורי חמוציות למניעת הזיהום.

מניעה – כדי להימנע מזיהום זה יש להקפיד על שתייה מרובה, שיכולה להפחית דלקות. כמו כן,  יש להקפיד להתפנות ללא שהות כשיש צורך בכך – עמידה של שתן בשלפוחית היא כר פורה להתרבות חיידקים. כדי לעלות על זיהומים שאינם מורגשים, ממליצים על בדיקת שתן שגרתית לנשים בהריון, וייתכן שהרופא המטפל יורה לך לשלוח בדיקת שתן מידי פעם במהלך ההיריון.

קיראו בהרחבה: אילו תרופות מותר לך לקחת בזמן ההריון?

זיהום מי שפיר

זיהום נדיר מאוד אבל מסוכן ביותר. הוא נגרם מחדירת מזהמים – חיידקים או נגיפים – לשק מי השפיר, שבתוכו צף העובר, ואמור להיות סטרילי לחלוטין בדרך כלל.

הזיהום עלול להתרחש עקב מחלת חום קשה שלא טופלה כראוי או זיהום נרתיקי. לעיתים הוא מתרחש אחרי ירידת המים או עקב דליפת מי שפיר, כאשר פקק מי השפיר החוצץ בין שק מי השפיר והעולם החיצון לא קיים או שאטימותו נפגעה.

סיכונים – העובר בהריון חסר הגנה חיסונית כאמור, וזיהום שק השפיר עלול לגרום לו לתחלואה קשה, נכות ואף מוות. הוא יכול לגרום לירידת מים מוקדמת ולידה מוקדמת – במקרה והתרחש לפני ירידת המים.

מניעה, אבחון וטיפול – דליפת מי שפיר, מתבטאת ברטיבות מוגברת בנרתיק. רטיבות כזו יכולה לנבוע לא רק מדליפת מי השפיר אלא גם מדליפת שתן שהיא מקרה שכיח בהריון ואינה מסוכנת.

בכל מקרה של רטיבות בנרתיק, יש לברר בהקדם אם אכן מדובר בדליפת מי שפיר. ניתן לבצע בדיקה כזו בקופת חולים – וגם בבית, באמצעות פד מיוחד שמאבחן דליפת מי שפיר ונקרא מיטסט. בכל מקרה, אם יש חשד לירידת מים יש להגיע מיד לבית החולים.

זיהום נרתיקי

זיהום נרתיקי הוא שכיח למדי בהריון – וגם לא בהריון –  ונגרם על ידי חיידק או פטריה בנרתיק.

זיהום פטרייתי – נגרם לרוב על ידי פטריית הקנדידה. הוא אינו מסוכן, אבל משבש מאוד את החיים עבור האישה – כשהוא גורם לגירוד, צריבה, הפרשות לבנות מהנרתיק ולעיתים התנפחות השפתיים.

טיפול בזיהום פטרייתי – בזיהום פטרייתי ניתן לטפל באמצעות נרות וגינליים, משחה או טבליות אגיסטן, שניתן לרכוש ללא מרשם. תכשירים פרוביוטיים הם נוגדי פטריות. כך גם טיפול ששומר על חומציות הנרתיק כגון אינטימה C. בזמן הטיפול יש להימנע מיחסי מין.

זיהום חיידקי – עלול להביא ללידה מוקדמת ולזיהום מי השפיר. ניתן לזהותו על ידי ריח חריף (כמו של דגים) מהנרתיק, בנוסף על הצריבה והגירוד. במקרה כזה יש לפנות לרופא בהקדם.

לרוב נגרם על ידי חיידק מסוג סטרפטוקוקוס ועלול גם לעבור אל התינוק תוך כדי המעבר בתעלת הלידה – במקרה כזה הטיפול הוא מתן אנטיביוטיקה במהלך הלידה.

זיהום ממזון – זיהום ממזון יכול לקרות בכל זמן ולכל אדם, בגלל אכילת מזון מקולקל או מזוהם. הוא יכול להתבטא בעליית חום, כאבי בטן, שלשול והקאות.

למידע נוסף: דיאטה ותזונה מאוזנת ובריאה בהריון

טיפול – בזמן ההיריון יש להקפיד במיוחד לשתות הרבה כדי להחזיר  את הנוזלים שאבדו, ולנוח כדי לאפשר לגוף להילחם בזיהום ולהתאושש, ולהמשיך בהיריון באופן תקין. זיהום שלא טופל כראוי עלול להביא במקרים נדירים לזיהום במי השפיר.

מניעה – כדי להפחית את הסיכוי לזיהום יש להימנע מאכילת בשר וביצים נאים ולא מבושלים, כולל ממרח כבד לא משומר, וכן מוצרי חלב לא מפוסטרים. כמו כן יש להקפיד על היגיינה ולהימנע ממקומות המגישים מזונות שחשודים כלא נקיים.

לקריאה נוספת: הסיבות והגורמים להיפרדות שליה

מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago