תכנון הריון

הריון מדומה false pregnancy – איך ולמה?

הקשר בין גוף לנפש ידוע ומוכר זה מכבר, ותופעות פיזיולוגיות רבות מוסברות באמצעות כוחה של הנפש להשפיע על הגוף. ואולם בתוך עולם התופעות הזה, אחת המשונות והנדירות היא תופעת הריון מדומה או בלעז false pregnancy.

מהו הריון מדומה? עד כמה הוא שכיח? וכיצד ניתן להתמודד עם הבעיה?

עדויות להריונות מדומים לאורך ההיסטוריה קיימות במשורה, וככל הנראה מדובר בכמה אלפים ולא יותר. הסיבה היא שמדובר בתופעה מורכבת וקיצונית, בה הגוף עובר תהליכים פיזיים משמעותיים ביותר, אך ללא סיבה ממשית.

אחד המקרים המפורסמים של הריון מדומה אירע ב-1555, כאשר מרי מלכת אנגליה בישרה למקורביה כי היא בהריון. הייתה זו חדשה משמחת מאוד, שכן עד אז לא העמידה מרי צאצאים והיה חשש ממשי שלא יהיה לה יורש במלכות. אלא שעד מהרה התברר כי היה זה הריון מדומה. בהמשך חזרה התופעה ומרי מלכת אנגליה סיימה את חייה מבלי שילדה יורש.

הריון מדומה למה זה קורה?

הריון מדומה מתרחש באחד משני מקרים: כאשר האישה רוצה מאוד להיות בהריון ואינה מצליחה, וכאשר מקנן בה פחד מאוד גדול מפני כניסה להריון, המקרה הראשון נפוץ הרבה יותר.

בדרך כלל מדובר בנשים שמטפחות את ההריון המדומה ושמחות בו, וחוות משבר גדול כאשר הן נאלצות להתעמת עם העובדה שלא מדובר בהריון אמיתי.

קיראו עוד מידע על התקופה של: לקראת הריון

לעתים מדובר בהתמודדות קיצונית עם טראומה קשה מהעבר. האישה עוברת תהליך עמוק ואינטנסיבי של שכנוע פנימי, עד שהיא בטוחה באמת ובתמים שהיא בהריון. לא מדובר בהונאת הסביבה, אלא בחוויה נפשית אותנטית.

בעולם הפסיכולוגיה מוכרת התופעה של אנשים המפתחים תסמינים גופניים לגורמים נפשיים, והריון מדומה נכלל בעולם התופעות הזה. לכאורה, אין כל סיבה פיזית למצב – כלומר, אין הריון – אבל האשה חווה תסמינים גופניים ומשוכנעת שהם אמיתיים.

בכל המקרים, זהו ביטוי לקושי נפשי קיצוני, המלווה במקרים רבים בתופעות כמו חרדה ו/או דיכאון. במרבית המקרים, הטיפול היעיל ביותר במצב הוא פסיכולוגי.

איך זה קורה?

השאלה המקננת היא כיצד ניתן לטעות בתסמינים של הריון? הרי, כל אישה שהייתה בהריון או אפילו רק קראה על הנושא, יודעת כי מדובר בטווח תופעות מובהקות למדי, קשות לעתים, וכי בסופו של דבר קיים סימן אחד ברור שלא ניתן לטעות בו – הבטן התופחת. אז איך ניתן לטעות ולחשוב שמישהי נמצאת בהריון מתקדם כאשר היא אינה?

לחצי ותמצאי: מחשבון ביוץ

מסתבר שכוחו של הרצון הנפשי והשכנוע העצמי גדול וחזק מכפי שניתן לשער.

גורמים רבים יכולים לגרום להפסקת המחזור החודשי, החל במתח קיצוני, דרך נטילת תרופות שונות וכלה בהפסקה טבעית של הגוף בשל גיל מתקדם.

בהמשך, הפעילות ההורמונלית, המושפעת אף היא מהמצב הנפשי, יכולה ליצור תופעות הדומות לאלה המתפתחות בהריון – כגון בחילות, תיאבון מוגבר, קשיים בהירדמות ואפילו גודש בשדיים וייצור חלב.

כאמור, לא מדובר בטעות או באי הבנה. לעתים קרובות, מתוך כמיהה או חשש, יכולה אישה לחשוב שהיא חשה סימפטומים של הריון, והחשש או התקווה מתבדים עם בוא המחזור או לאחר ביצוע בדיקת הריון.

במקרה של הריון מדומה, מדובר במצב נפשי קיצוני המונע מהאישה לעמוד על טעותה וגורם לה להיסחף למציאות חליפית ולא ממשית, שבה היא בהריון – ללא קשר לטיעונים או הפרכות רציונליות.

הרצון העז להפוך את הפנטזיה למציאות גורם לכך שהנשים הללו משוכנעות כי הן חשות את תנועות העובר ולעתים אפילו צירים, כאשר הן מפרשות לצורך כך כל תחושה בחלל הבטן (כגון תנועות מעיים או גזים) כביטוי להריון.

קיראי על: הפלה טבעית miscarriage

מערכת יומן הריון

Share
Published by
מערכת יומן הריון

Recent Posts

בדיקת NIPT חשובה לכל אישה בהריון!

בדיקת NIPT היא בדיקה המיועדת לבדוק DNA עוברי בדם האם לצורך אבחון תסמונות גנטיות כבר…

2 שנים ago

יתרונות ברורים מול חסרונות מועטים: צ’יפ גנטי

נתחיל מהשורה התחתונה, בדיקת צ'יפ גנטי חשובה לכל אישה ובכל הריון, ללא יוצא מן הכלל.…

2 שנים ago

מוטציה דה נובו: למה זה קורה ולמה כל כך חשוב לאבחן בהריון?

משפחה ענקית של מוטציות גורמת לאינספור תסמונות ומחלות והן נקראות מוטציות דה נובו או בעברית…

2 שנים ago

המלצה ברורה וחשובה: בדיקת צ’יפ גנטי בכל הריון!

הריוניים? מזל טוב! אתם ודאי נרגשים ומלאי ציפייה, ומכיוון שאתם סומכים על רפואת המאה ה-21…

2 שנים ago

טנטרום – זה התקף הזעם של הילד/ה!

אנחנו כותבים בלשון זכר רק מטעמי נוחות. התקף זעם או טנטרום הנו חלק כמעט בלתי…

2 שנים ago

המשמעות האמיתית של בדיקת צ’יפ גנטי בהריון

אנחנו כאן למטרה אחת עיקרית: להעלות את המודעות הציבורית לגבי חשיבותה של בדיקת הצ'יפ הגנטי…

3 שנים ago