x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
יצירת קשר
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים
בדיקת הריון מעקב הריון ימים בטוחים חוסר שינה יומן הריון יחסי מין ביוץ פורום הריון

להתמודד מול צרבת בהריון

תאריך: 31/07/2014 15:53

צרבת הינה תחושת צריבה המתחילה בחלק העליון של הבטן ומתפשטת לאזור החזה ומעלה לוושט, והיא מלווה בטעם רע של מיצי קיבה.

תופעת הצרבת מתרחשת עקב עליית חומצות הקיבה אל הוושט. תפקוד לקוי של סוגר הוושט התחתון, המפריד בין הקיבה לוושט, גורם למיצי הקיבה לעלות אל הוושט בתהליך הנקרא רפלוקס.

ברוב המקרים מדובר בתופעה חולפת אשר נזקיה העיקריים הם תחושת אי נוחות, אולם פגמים בסוגר הקיבה עלולים להפוך את התופעה לכרונית.

לרוב צרבת מתרחשת לאחר אכילת מזון שומני ושתיית משקאות מוגזים, אך התופעה היא שכיחה ביותר בקרב נשים בהריון משתי סיבות, האחת בשל לחץ אשר נגרם על יד התרחבות הרחם, פעולה אשר מפעילה לחץ על הקיבה וגורמת לשיבוש בפעולת התרוקנות הקיבה מן המיצים, מה שגורם בסופו של דבר להחזרת מיצי הקיבה במעלה הוושט. תחושת הצרבת משפיעה באופן מיידי ומלווה את הלוקה בה לאורך זמן.

הסיבה השנייה היא הורמון הפרוגסטרון אשר אחראי על פעולת הביוץ ומסייע בהסדרת המחזור החודשי. אצל נשים הרות רמת הפרוגסטרון גבוהה פי עשר וכתוצאה ישירה משתבשת פעילות הקיבה, שריר סוגר הקיבה הנמצא בין הקיבה לוושט, נחלש ומיצי הקיבה זורמים בכיוון הנגדי.

בין שלושים לחמישים אחוזים מהנשים ההריוניות, חוות צרבת מדי יום ויותר מחמישים אחוז מהן מדווחות על תחושת צרבת בשלב כלשהו בזמן ההריון.

באיזה שלב בהריון התופעה נפוצה יותר ומדוע?

הצרבת מופיעה אצל רוב הנשים בסוף השליש הראשון להריון, בשל העומס שיוצר הרחם על הסוגר הממוקם בין הקיבה לבין הוושט אך התופעה ממשיכה עד לסוף תקופת ההיריון.

אצל נשים מסוימות, בתום השליש הראשון מסתמנת הקלה משמעותית בתדירות ההקלה מתאפשרת תודות לתזוזת שק העובר לכיוון האגן ולהתרחקות מהקיבה.

תזונה

על מנת להימנע או להפחית את התקפי הצרבות, רצוי להקטין את מנות האוכל ולאכול כמה ארוחות קטנות במקום ארוחה אחת גדולה.

יש להפחית או להימנע לחלוטין מצריכת משקאות תוססים ומאכלים שומניים כגון מאפים עתירי מרגרינה, אוכל מטוגן, שוקולד, קפה ותה אלכוהול, אבקות מרק, עגבניות, פרי הדר ומאכלים חומציים אחרים כמו גם מאכלים חריפים עם שום, צ'ילי, בצל ומזון עתיר בתבלינים, אשר מגבירים את תחושת הצרבת ומקשים על החזרה לשגרה.

קראי בהרחבה על: דיאטה ותזונה מאוזנת בהריון

בנוסף מומלץ להשאיר מרווח זמן בין ארוחה למנוחה, מכיוון שתנוחת השכיבה מסייעת לנדידת מיצי הקיבה בחזרה לוושט. סודה לשתייה גם היא ידועה ביכולותיה להקלה על צרבת, כי היא מנטרלת חומציות, ניתן להוסיף כפית סודה לשתיה לכוס מים אך לא מומלץ להפריז.

מומלץ לאכול ירקות ירוקים כגון, מלפפון ירוק, כרוב, סלרי וחסה, התורמים למניעת הופעת הצרבת ולשתות חליטת תה.

לחצי כאן לקריאה על: תזונה בריאה בהריון

תרופות

כיום קיימות בשוק תרופות ללא מרשם רופא, הכוללות מגנזיום הידרוקסיד או אלומיניום הידרוקסיד ותרופות נוגדות חומצה המיועדות להקלה על תחושות הצרבת. תרופות כגון גסטרו מחייבות התייעצות ומרשם רופא.

קראי מהם התרופות המותרות בהריון

לסיום מומלץ להקשיב לגוף, לפתח מודעות ולבודד את המזונות המעודדים את תחושת הצריבה.

המשיכי לקרוא באתר על: שינויי משקל בזמן ההריון

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור