x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:
יצירת קשר
חיפוש באתר
מאמרים אחרונים
בדיקת הריון מעקב הריון ימים בטוחים חוסר שינה יומן הריון יחסי מין ביוץ פורום הריון

טיפים להתמודדות נפשית קלה בזמן ההריון

תאריך: 22/02/2015 12:49

הריון נתפס הרבה פעמים כדבר חיובי ומשמח- מעל הכל הוא מסמל ברכה בחיי האישה בפרט והמשפחה המתהווה בכלל, תחושה עילאית של התרגשות וציפייה לתינוק רך ומקסים.

מלבד זאת הוא מסמל עבור חלק את החיבור הטבעי של אישה לנשיות שלה, ועבור חלק זוהי תקופה בחייה של האישה בה העור קורן, יש כביכול לגיטימציה לאכול מה שבא, להתפנק ולדרוש פינוק, הבטן התופחת לאט לאט מחמיאה ומוסיפה עוד לנשיות.

אולם, כל מי שחוותה הריון יודעת שהתסריט ההוליוודי הזה קיים בעיעקר בפנטזיה. היריון הוא תקופה הרוויה שינויים פיזיים ורגשיים כאחד.

לצד ההתרגשות והציפייה היריון הוא תקופה לא קצרה בה הגוף משתנה כמעט מקצה לקצה, מצב הרוח עולה ויורד, חששות לא מוכרים מתגנבים ונשים רבות מרגישות שהם קצת איבדו שליטה על החיים שהיו להם טרם נכנסו להיריון.

כיצד ניתן להקל על תקופה זו? על מנת לענות על שאלה זו ובכלל לקבל נקודת מבט מקצועית על תקופה ההיריון, נפגשנו עם ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל.

במהלך השיחה המרתקת עם הפסיכיאטר קיבלנו ממנו טיפים ומידע שיכול להקל על החיים של כל אחת מאתנו, לאורך חודשי ההריון אבל לא רק.

אלו שינויים עוברים על האישה בתקופת ההיריון?

נהוג לחלק את היריון האישה לשלושה שלישים, כל אחד מהם בני שלושה חודשים.

השליש הראשון לנשים רבות הוא שליש שעלול להיות לא קל מבחינה פיזית, זאת למרות חוסר הנראות של ההיריון.

כ-70% מהנשים סובלות מעייפות, הקאות ובחילות בוקר. בחילות אלו מאד קשות במהלך היקיצה, אך לעיתים נמשכות לאורך כל היום. כל אלו מקשים מאד על תפקוד ועל מצב הרוח.

קיראו עוד על: תופעות לוואי נפוצות בתקופת ההריון

איך אפשר אם כך להקל על האישה, למשל במקרים שהיא לא רוצה שאחרים יידעו בכלל שהיא בהיריון?

הדרך הטובה ביותר להתמודדות היא להתאים את הקצב למצב הנפשי והרגשי. אלו שכבר אימהות ימצאו עצה זו ככמעט לא ישימה, אך גם אלו שזה הריון ראשון עבורן מתקשות הרבה פעמים לקחת ימי מחלה או להאט את קצב חייהן במידה ואינן מרגישות טוב.

צריך לזכור שכל הריון הוא שונה, והאמירה כי "הריון זה לא מחלה" לא תקפה לכל הנשים ובוודאי שאם האישה מרגישה שהיא סובלת, שהרי זלזול או ביטול תחושותיה לא יסייעו לה להרגיש טוב יותר.

לנשים שחוששות שמעתה תשעה חודשים יאלצו להאט מקצב חייהם הסוער, מאוד עוזר לזכור, ולהזכיר לעצמך שוב ושוב, שמדובר לרוב בתקופה של חודש-חודשיים ולא יהיה צורך להאט את קצב החיים למשך כל תקופת ההיריון. זה הזמן גם להיעזר בסביבה הקרובה, להפעיל את הבעל, המשפחה והחברים המאוד קרובים שכבר יודעים עם ההיריון ולא להרגיש על זה רגשות אשמה.
 
שינויים פיזיים הם הרבה פעמים בולטים ויותר מוכרים לנשים, גם אם זה ההיריון הראשון שלהם. מי הרי לא שמעה על בחילות בהיריון? אבל הרבה פעמים נשים מעידות שההיריון שינה את ההתנהגות שלהן ואת מצב הרוח שלהן כפי שלא הכירו עד אותה עת.

קיראי בהרחבה: כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לך בתקופת ההריון?

מדוע תקופה ההיריון היא כל כך סוערת רגשית?

הריון ולידה משמעותם שינוי, ושינוי טומן בחובו חוסר וודאות שאינה תמיד קלה להתמודדות. הבאת תינוק חדש לתא המשפחתי לא פעם מערערת את הסדר הקיים והמוכר של בני הזוג.

בתהליך זה יכולות לצוף חששות שונים, תחושה מעיקה, מייאשת ואולי גם מפחידה על כך שכל החיים הקודמים כפי שהיו לפני ההיריון עומדים להיאבד ולהעלם.

הרבה פעמים נפוצות חרדות מפני ההורות הקרבה ומפני ההתמודדות הנפשית והפיזית העתידים להגיע, לעיתים חששות אלו מודעות לאישה ואז קל לה יותר להתמודד או לפעול כדי להפחית את המתח, אך חוסר מודעות וייחוס שגוי של התחושות לחששות מפני הלידה וההורות, עשויים להגביר את הקושי.

לקריאה נוספת: התמודדות עם קשיים רגשיים בהריון מפי ד"ר יעל סגל

אני נוהג להסביר שכמה שתחושות אלו אינן נעימות, חשוב לנצל אותן כחלק מעבודת ההכנה הרגשית של שני ההורים לקראת הלידה הצפויה.

עבודה רגשית אותה אני מאוד ממליץ לעשות יחד: לשוחח על כל מה שמעיק, מפחיד, מייאש, מעורר חשש או התרגשות. השיח והעיסוק בתחושות מאפשרים לזוג לחשוב יחד איזה הורים הם רוצים להיות, כיצד הם יכולים לעזור אחד לשני.

השיח צריך לכלול למשל דיבור על נקודות התורפה של כך אחד מהם וכיצד עשויות להשפיע על הלידה או ההורות העתידית שלהם ובעיקר כיצד היו רוצים שבן הזוג ישלים אותם בתחום זה. אני מאמין כי שיח כזה יכול לחזק את האינטימיות ביניהם ואת שיתוף הפעולה לקראת הרחבת המשפחה.

בוא נדבר קצת על בדיקות בהריון. ישראל נחשבת למדינה בה עורכים את מספר הרב ביותר של בדיקות במהלך ההיריון, יותר מרוב המדינות המערביות בעולם.

מצד אחד עובדה זו יכולה לסייע לנשים רבות להרגיש רגועות יותר, אבל בפועל, הרבה נשים מבלות את מרבית זמן ההיריון שלהם בפחדים מפני תוצאות הבדיקות שעתידות לעבור או בדיקות שכבר עברו והתוצאות לא היו חד משמעיות, כך שעד הלידה הן עסוקות בחששות ואי וודאות.

למידע נוסף קיראי: בדיקות שיש לבצע במהלך מעקב ההריון

אכן, חששות רבים במהלך ההיריון קשורים לבדיקות הרבות שמומלץ לעבור. העולם המערבי בכלל, ולא רק ישראל, נמצא בתהליך מתמיד של מדיקליזציה, וגם ההיריון נתפס כתופעה רפואית שמחייב ליווי רפואי מתמשך.

ללא ספק תהליך זה קידם את בריאות האישה והתינוק, אך גם הביא לעליה בכמות החרדות שנשים חוות במהלך ההיריון, לקראת בדיקות או לאחריהן.

חשוב לזכור שמבחינה סטטיסטית מרבית ההריונות מסתיימים בהצלחה וללא כל סיבוכים. כדי להימנע מחרדה לפני בדיקות משמעותיות תרגילי נשימה והרפיה יכולים מאד לעזור, אבל פעמים רבות זה לא מספיק, ויש צורך בשינויי חשיבה כדי למנוע חרדה, כמו מה שעושים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. אז הכנה מראש וטכניקות של הרגעה הן מתכון להפחתת מתחים לפני בדיקות רפואות.

איך אפשר להתכונן ללידה עצמה שמהווה מקור משמעותי לפחדים בקרב נשים?

קורסי הכנה ללידה מאד מומלצים. הם מעניקים להורים תחושת שליטה וכלים יישומיים בהם ניתן לעשות שימוש בעת הלידה ומפחיתים את החרדות סביב הליך זה.

כדאי לעשות סיבוב בבתי החולים השונים, להתרשם מהצוות ולברר את הנהלים במהלך הלידה.

אישה המאמינה בלידה טבעית לדוגמה, תתקשה ללדת בבית חולים שמאפשר ללדת בתנוחת שכיבה בלבד.

חשוב גם לנסות כמה שיותר להקל על האישה לתקופה שמייד לאחר הלידה, אפשר למשל לבשל אוכל ולהקפיא שיהיה לאחר הלידה, לוודא שיש את כל הדברים הנחוצים לתינוק ואפילו לבדוק אכן יודעים איך מרכיבים את העגלה כדי להקל כמה שאפשר על היולדת ולמנוע תסכולים מיותרים. 

לא יודעת מה צריך לרכוש? לחצי כאן וקראי מהם המוצרים המומלצים לרכישה לקראת הלידה

איך מתכוננים לדבר הגדול והאמיתי שנקרא הורות?

המיתוס הרווח הוא שהורות היא דבר טבעי, אולם היכולת לדאוג לצרכים הפיזיים והרגשיים של התינוק הם דבר נלמד ואינו מאד אינטואיטיבי, עבור הורים רבים, ובעיקר לאלו שלא היו להם אחים קטנים זו חוויה ראשונית שיכולה מאד להבהיל בהתחלה.

כדאי ללמוד דברים בסיסיים טרם הגעת התינוק הנוגעים לדאגה לצרכיו הבסיסיים, כמו איך להחליף חיתול, איך לעשות מקלחת, להחזיק, להלביש. מומלץ לדבר עם חברים קרובים, גיסה או אחות שילדו לא מזמן ולאסוף טיפים חשובים או כל מידע אחר שיעזור בתקופה שאחרי הלידה וגם יעניק את תחושת הביטחון הרצויה.

קריאה מעשירה על גידול ילדים, ויש אינספור ספרים בנושא, מומלץ לעשות עוד במהלך ההיריון, אבל גם אם לא הספקתם, כיום בבתי חולים רבים מלמדים מיומנויות בסיסיות אלו.

מלבד צרכים אלו קריאה מעשירה יכול לתת מושג על מחזורי האכלה ושינה של התינוק ועצות מועילות שיסייעו בסיפוק צרכיו הפיזיים והרגשיים. למרות השם המטעה סביר מאד להניח שבמהלך חופשת הלידה לא יהיה לך זמן לקרוא ספרים מסוג זה.

למידע נוסף: מהן זכויות היולדת לאחר סיום חופשת הלידה?

לקראת סיום מוסיף ד"ר טל ואומר: הריון הוא תהליך של יצירת חיים, לצד העצמה שבדבר, זה אינו תהליך פשוט לאישה גם מבחינה גופנית וגם מבחינה רגשית. חשוב לקבל את מכלול הרגשות החיוביים והשלילים כטבעיים וחלק בלתי נפרד מהחוויה, לשתף את בן הזוג והסביבה הקרובה גם בתחושות הקשות, ולהקל על רמת המתח עד כמה שניתן.

לקריאה נוספת: התמודדות עם הזוגיות החדשה לאחר הלידה

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור